Annonse
Etter 23 år har man endelig fått tak i kildekoden til «Super Mario 64»

Etter 23 år har man endelig fått tak i kildekoden til «Super Mario 64»

10:03
11:56
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:56
10:03

(PressFire.no): Driftige moddere og kodere har endelig greid å knekke «Super Mario 64» åpen og fått hentet ut kildekoden til spillet.

Det kommer etter mange år med modifisering av spillfilene via emulatorer, og arbeid med spillets compiler.

Det var derimot ikke sånn at kildekoden tilfeldigvis ble funnet en plass. Istedet har arbeidet vært å skrive om en egen variant av kildekoden helt til compileren, altså programvaren som gjør om koden til noe Nintendo 64-konsolles prosessorer kan forstå, til slutt spyttet ut en identisk kopi av «Super Mario 64».

Med kildekoden eksponert vil det være langt lettere å legge til nytt innhold i spillet for moddere, eller å implementere tekniske løsninger som krever mer «tilgang» til filene enn man kunne gjøre før.

Tidligere har man for eksempel kunne endret innhold i spillet via emulatorer, men har da i stor grad vært begrenset til å bytte ut eksisterende innhold.

Det åpner også opp for fanporteringer av spillet til andre plattformer (altså ikke emuleringer).

En bruker på ResetEra har visualisert forskjellen mellom maskinkode og kildekode.
En compiler gjør om kildekoden til noe konsollen kan lese.

Det er ikke bare-bare å porte spillet over til en moderne plattform som pc, derimot. Spillet er fra de tidlige 3D-tider for spillindustrien, og koden ser ut til å være knyttet dypt til Nintendo 64-maskinvaren, som ikke nødvendigvis er kompatibelt med noe moderne kodespråk eller grafikkfunksjoner.

Det virker for eksempel ikke å være separate modellfiler for modellene i spillet, skal vi tro enkelte forum-gåere som har kikket over koden, og det spekuleres i at en portering vil være veldig vanskelig og ta mye tid.

Men skulle det komme en pc-versjon vil det sannsynligvis åpne opp for langt mer avansert modifisering av spillet enn vi ser i dag. Et spill som «Doom» har fått utallige forbedringer og kule utgaver takket være frislippet av kildekoden.

«Super Mario 64»-motoren er også basisen for en rekke senere Nintendo 64-spill, som «The Legend of Zelda: Ocarina of Time» og «Majora’s Mask», noe som kan gjøre arbeidet med å hale ut kildekoden fra disse lettere.

Vi tipper Nintendo ikke er super-happy, da.

Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Etter 23 år har man endelig fått tak i kildekoden til «Super Mario 64»
Erik Fossum

(PressFire.no): Driftige moddere og kodere har endelig greid å knekke «Super Mario 64» åpen og fått hentet ut kildekoden til spillet.

Det kommer etter mange år med modifisering av spillfilene via emulatorer, og arbeid med spillets compiler.

Det var derimot ikke sånn at kildekoden tilfeldigvis ble funnet en plass. Istedet har arbeidet vært å skrive om en egen variant av kildekoden helt til compileren, altså programvaren som gjør om koden til noe Nintendo 64-konsolles prosessorer kan forstå, til slutt spyttet ut en identisk kopi av «Super Mario 64».

Med kildekoden eksponert vil det være langt lettere å legge til nytt innhold i spillet for moddere, eller å implementere tekniske løsninger som krever mer «tilgang» til filene enn man kunne gjøre før.

Tidligere har man for eksempel kunne endret innhold i spillet via emulatorer, men har da i stor grad vært begrenset til å bytte ut eksisterende innhold.

Det åpner også opp for fanporteringer av spillet til andre plattformer (altså ikke emuleringer).

En bruker på ResetEra har visualisert forskjellen mellom maskinkode og kildekode.
En compiler gjør om kildekoden til noe konsollen kan lese.

Det er ikke bare-bare å porte spillet over til en moderne plattform som pc, derimot. Spillet er fra de tidlige 3D-tider for spillindustrien, og koden ser ut til å være knyttet dypt til Nintendo 64-maskinvaren, som ikke nødvendigvis er kompatibelt med noe moderne kodespråk eller grafikkfunksjoner.

Det virker for eksempel ikke å være separate modellfiler for modellene i spillet, skal vi tro enkelte forum-gåere som har kikket over koden, og det spekuleres i at en portering vil være veldig vanskelig og ta mye tid.

Men skulle det komme en pc-versjon vil det sannsynligvis åpne opp for langt mer avansert modifisering av spillet enn vi ser i dag. Et spill som «Doom» har fått utallige forbedringer og kule utgaver takket være frislippet av kildekoden.

«Super Mario 64»-motoren er også basisen for en rekke senere Nintendo 64-spill, som «The Legend of Zelda: Ocarina of Time» og «Majora’s Mask», noe som kan gjøre arbeidet med å hale ut kildekoden fra disse lettere.

Vi tipper Nintendo ikke er super-happy, da.

Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Etter 23 år har man endelig fått tak i kildekoden til «Super Mario 64»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode