Annonse
«Mitt barn: Lebensborn» vant BAFTA
Prestisjepris til norsk spill om tyskerbarna.

«Mitt barn: Lebensborn» vant BAFTA

Prestisjepris til norsk spill om tyskerbarna.
10:03
22:32
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
22:32
10:03

(PressFire.no): Det var duket for storfest og skulderklapp da spillbransjen ble hedret i London i dag, under årets BAFTA for dataspill.

Norge var representert i kategorien Games Beyond Entertainment med spillet «Mitt barn: Lebensborn», produsert av Sarepta Studio og Teknopilot. Der møtte de spill som «Celeste», «Life is Strange 2», «11-11: Memories Retold» og «Florence». I tillegg var papplekene «Nintendo Labo» nominert.

«Mitt barn: Lebensborn» gir deg i oppgave å passe på et av barna etter krigen som ble født etter at en norsk kvinne forelsket seg i en tysk soldat, og som opplever grusom hets av både barn og voksne.

- Maktesløsheten og mangelen på handlingsrom går inn på deg som spiller, sa vår anmelder, som ga spillet terningkast fem.

Gjennom hele sendingen ble de forskjellige nominerte vist fra én etter én, og betydelig fokus ble lagt spesielt på denne utmerkelsen - og sannelig ble det ikke full pott for «Mitt barn Lebensborn», som vant hele greia.

På scenen satte Catharina Bøhler (Sarepta) og Elin Festøy (Teknopilot) fokus på de mange barna som ble hetset som «tyskerbarn» etter krigen.

- Denne tildelingen er for dere, som spillet også var for dere, sa Festøy. Hun overrakte en hjertefølt beskjed fra de overlevende Lebensborn-barna:

- Vi er overlevende fra en livstid med mishandling. Vi ble straffet for å ha båret genene til fienden i andre verdenskrig. Men vår lidelse er også lidelsen til barn som blir født til soldater i dag. Etter hver krig gjentar historien seg, og barn blir sett på som symboler på fienden i stedet for de uskyldige barna de er. Våre barn.

Stående applaus.

- Så takk, BAFTA, for å hjelpe til med å få fram vår historie til verden. Vi må lære fra historien, slik at vi ikke gjentar feilene fra fortiden og for å hjelpe de unge, forsvarsløse barna i dag. Vi trenger at folk stiller seg opp for dem og bry seg. Tusen takk.

De to fikk stående applaus fra salen da de gikk av scenen.

Dette er den andre gangen norske spill vinner en BAFTA, etter at også «Size DOS Matter» også vant i 2014.

Toppbilde: Catharina Bøhler (Sarepta, høyre) og Elin Festøy (Teknopilot) på talerstolen etter seieren.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Prestisjepris til norsk spill om tyskerbarna.
«Mitt barn: Lebensborn» vant BAFTA
Erik Fossum

(PressFire.no): Det var duket for storfest og skulderklapp da spillbransjen ble hedret i London i dag, under årets BAFTA for dataspill.

Norge var representert i kategorien Games Beyond Entertainment med spillet «Mitt barn: Lebensborn», produsert av Sarepta Studio og Teknopilot. Der møtte de spill som «Celeste», «Life is Strange 2», «11-11: Memories Retold» og «Florence». I tillegg var papplekene «Nintendo Labo» nominert.

«Mitt barn: Lebensborn» gir deg i oppgave å passe på et av barna etter krigen som ble født etter at en norsk kvinne forelsket seg i en tysk soldat, og som opplever grusom hets av både barn og voksne.

- Maktesløsheten og mangelen på handlingsrom går inn på deg som spiller, sa vår anmelder, som ga spillet terningkast fem.

Gjennom hele sendingen ble de forskjellige nominerte vist fra én etter én, og betydelig fokus ble lagt spesielt på denne utmerkelsen - og sannelig ble det ikke full pott for «Mitt barn Lebensborn», som vant hele greia.

På scenen satte Catharina Bøhler (Sarepta) og Elin Festøy (Teknopilot) fokus på de mange barna som ble hetset som «tyskerbarn» etter krigen.

- Denne tildelingen er for dere, som spillet også var for dere, sa Festøy. Hun overrakte en hjertefølt beskjed fra de overlevende Lebensborn-barna:

- Vi er overlevende fra en livstid med mishandling. Vi ble straffet for å ha båret genene til fienden i andre verdenskrig. Men vår lidelse er også lidelsen til barn som blir født til soldater i dag. Etter hver krig gjentar historien seg, og barn blir sett på som symboler på fienden i stedet for de uskyldige barna de er. Våre barn.

Stående applaus.

- Så takk, BAFTA, for å hjelpe til med å få fram vår historie til verden. Vi må lære fra historien, slik at vi ikke gjentar feilene fra fortiden og for å hjelpe de unge, forsvarsløse barna i dag. Vi trenger at folk stiller seg opp for dem og bry seg. Tusen takk.

De to fikk stående applaus fra salen da de gikk av scenen.

Dette er den andre gangen norske spill vinner en BAFTA, etter at også «Size DOS Matter» også vant i 2014.

Toppbilde: Catharina Bøhler (Sarepta, høyre) og Elin Festøy (Teknopilot) på talerstolen etter seieren.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

«Mitt barn: Lebensborn» vant BAFTA

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum