Det er i et intervju med Gamerzines.com at Oskari Hakkinen fra den finske «Alan Wake»-utvikleren Remedy snakker om inspirasjonskildene til spillet. Hakkinen påpeker at de ikke er videre inspirert av andre spill, men at tv-serien «Lost» er en klar inspirasjon.
- Vi tar ikke mye inspirasjon fra spill. Vi ser ikke på andre spill som en kilde for inspirasjon, men vi ser definitivt på andre former for popkultur, som film, bøker, tegneserier, tv-serier og lignende, forteller Hakkinen og fortsetter:
- «Lost» er definitivt en inspirasjon. Ikke når det kommer til plot, men det «Lost» gjør kjempebra er å være en tettpakket thriller i et tv-serie-format, og det er definitivt en inspirasjon.
Les også: Vi møtte «Alan Wake»-utviklerne på E3.
Les også: X10 fikk nye «Alan Wake»-detaljer.
Mange journalister har tidligere påpekt at spillet har en atmosfære veldig lik David Lynch- og kult-serien «Twin Peaks».
Og spillets manusforfatter Sam Lake bekreftet i et intervju med Eurogamer.net at både «Twin Peaks» og Stephen King var store inspirasjonskilder til spillet.
- Atmosfære er en veldig viktig del av hvilken som helst thriller, og David Lynch er briljant når det kommer til det.
- Så hva som helst vi kan lære fra ham til dette spillet er en stor bonus.
Sam Lake bekrefter også at Stephen King har vært viktig for spillet.
- Stephen King er uten tvil en inspirasjon for oss. Å bruke en skribent hvis liv blir snudd til et mareritt som hovedrollen, er noe King har gjort med suksess i flere av sine bøker, sier Lake.
«Alan Wake» utvikles eksklusivt til Xbox 360 og slippes 21. mai.
Se fersk trailer: