- Konkurrentene våre holder på å bli late

«Battlefield 3»-skaperne med tungt skyts mot «Call of Duty».

14. mars 2011 13:37

Selv om Karl-Magnus Troedsson hos det svenske spillstudioet DICE ikke har en klar adressat til sitatene i dette ferske intervjuet med Official PlayStation Magazine (via CVG) - er det ingen tvil om at det er «Call of Duty»-serien han har i tankene når han omtaler konkurrentene til «Battlefield» som «late».

Ordkrigen mellom disse to spillseriene fortsetter altså – kanskje enda mer direkte enn før. Høsten 2009 kommenterte DICE beslutningen om å droppe dedikerte servere til «Modern Warfare 2» på sarkastisk vis. I fjor la EA-toppen John Riccitiello ikke skjul på at det er skalpen til «Call of Duty» man er ute etter i år.

Og temperaturen blir antagelig enda høyere i perioden frem mot «Battlefield 3»-lanseringen i høst.

Våre konkurrenter holder på å bli late. De bruker den samme spillmotoren, den samme oppskriften for å lage et spill. På et tidspunkt må man ta et sprang. Jeg har ikke sett disse ta et slikt sprang på en lang stund.

- Vi gjør det nå, så de bør se opp. Vi kommer for å ta dem, sier Troedsson til Official PlayStation Magazine.

- Våre konkurrenter fortsetter å lage spill som foregår i et veldig, veldig høyt tempo. Vi ønsker å fortelle en historie med flere kurver rent dramaturgisk. Det handler ikke om å pumpe runde etter runde i løpet av seks timer, sier han videre.

PressFire møtte nylig Troedsson og «Battlefield 3»-produsent Patrick Bach i San Francisco, i forbindelse med Game Developers Conferance (GDC).

Troedsson snakket da blant annet om enspillerdelen, en modus som nærmest har blitt en standard i dagens skytespill. Til og med for «Battlefield»-serien, som tradisjonelt sett har vært multiplayersentrerte.

- Jeg pleier alltid å si at «Battlefield»-produktene er multiplayerfokuserte – i hvert fall i kjernen. Men det har blitt like viktig å ha en god co-op- og singelplayerdel i spillet også. Bare i løpet av dagen har jeg fått spørsmål fra tre journalister, som har spurt; «hvorfor lager dere ikke kun en mulitplayerdel»?

- For meg er det ganske enkelt: Vi vil at alle skal kunne nyte «Battlefield» gjennom å spille multiplayeren, men det er ikke alle som umiddelbart kan hoppe inn i en 64-spillerskamp og overleve at en annen bare «brrrmp» - skyter ned deg. De vil kanskje ta det litt med ro og lære seg våpnene, kjøretøyene og så senere hoppe inn i flerspillerdelen. Det blir nesten som en opplæringsdel, kan man si.

«Battlefield 3» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 i løpet av høsten.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3