Annonse
Kommentar: Epic er vemmelige, Apple er kjipe og alle taper på «Fortnite»-striden
Når unger brukes som rettsvåpen og utviklere stilles som gissel er det vanskelig å være medlidende.

Kommentar: Epic er vemmelige, Apple er kjipe og alle taper på «Fortnite»-striden

Når unger brukes som rettsvåpen og utviklere stilles som gissel er det vanskelig å være medlidende.
6:02
17:05
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
17:05
6:02

KOMMENTAR (PressFire.no): Det er ikke småselskaper som skal barke sammen i retten i tiden framover. «Fortnite»- og Unreal Engine-skaper Epic Games anklager både Apple og Google for monopoldrift på iOS og Android.

I sakens kjerne ligger restriksjonene som kommer på plattformene og utgivelser der, og avgiften som ilegges alle som vil gi ut noe.

- På Apple må alle som vil gi ut noe gjøre dette via AppStore, hvor Apple kontrollerer alle apper og oppdateringer. Det er ikke mulig å «sideloade» noe uten å først jailbreake mobilen sin, noe veldig få faktisk gjør.

- På Android-dingser omgikk Epic lenge Google Play Store ved å la folk laste ned «Fortnite» utenfor butikken, men måtte innse at det var langt flere brukere som kom via Googles nettbutikk – og la til spillet der i april.

Begge butikkene tar 30 prosent av all omsetning som gjøres av salg – både av og i alle apper. «Fortnite» ble utestengt fra begge butikkene etter at Epic la inn en egen betalingsløsning for å omgå dette.

Les mer: «Fornite» fjernet av Google og Apple.

Sånn på overflaten er det en ganske ekstravagant pris å ta. Nesten en tredel av omsetningen til alle som gir ut noe er sannsynligvis mye mer enn det koster å drifte tjenesten (og tilhørende kvalitetssjekker), selv om de «gjør alt» på baksiden.

Sånn sett er det bra at noen utfordrer de litt, og det er lett å ta Epic sin side når de sier de gjør dette for å skape bedre vilkår for alle.

At de la inn en egen betalingsløsning for å kjøpe «Fortnite»-valuta, og samtidig senket prisen på den, virker i utgangspunktet nobelt (om enn litt naivt, all den tid Apple og Google ikke tillater det).

Men det smaker surt når de gjør det slik de har gjort det. I stedet for å bare dra gigantene for retten, dytter de «Fortnite»-fanskaren foran seg som et skjold og leker både martyr og offer – i et kalkulert og kynisk sjakkspill hvor markedsavdeling og advokater står skulder til skulder.

«Fortnite» på mobil

Tonedøvt

Søksmålet lå klart og ventet på at Apple skulle fjerne spillet fra AppStore, fordi Epic visste at deres nyeste oppdatering ikke ville bli godkjent. Ganske smart? Vel, joa. Men samtidig...

Ifølge rettsdokumentene hadde Epic lagt inn den nye betalingsmåten i den nyeste utgaven av «Fortnite», men skjult den i noen dager for at oppdateringen skulle gli gjennom Apples godkjenning.

I tillegg til at Apple ikke godtar egne betalingsløsninger slik, så er også dette et brudd på retningslinjene for AppStore. At «Fortnite» ble fjernet var dermed ikke bare forventet, men ønskelig. Det første sjakktrekket var gjort lenge før Apple fjernet spillet.

Epic hadde også forhåndsprodusert en rett fram patetisk video hvor de framstiller seg selv som martyrer mot Apple-tyranniet, og i sosiale medier hauser de opp barn og unge til å kontakte Apple og Google for å klage på at spillet er tatt ned.

Verden står ovenfor enorme utfordringer, totalitære samfunn og pandemier, men Epic klasker «ikke gjør at 2020 blir til 1984» som slagord i borde. Hvor lite gangsyn har de? Forkastelige greier.

Så ikke bare er de håpløst navlebeskuende, men de gjør unger til sjakkbrikker de kan bruke for at de selv, et selskap som går milliarder i pluss hvert år, skal få MER PENGER.

Samtidig holder de den samme brukergruppen som gisler, og skryter av å gjøre dette i rettsdokumentene – de peker til den selvforskyldte utestengelsen og roper «SE HVA DERE GJØR MED BARNA!».

Side opp og side ned i dokumentene viser skjermbilder av meldinger fra unge mennesker som fortviler over å ha brukt penger i «Fortnite», hvor de er redd for å miste det de har kjøpt – og mange får blankt nei fra Epic når de ber om pengene tilbake.

Jeg får ikke uten videre lyst til å heie på Epic når de går fram på denne måten, for å si det mildt.

Fra rettsdokumentene.

Utviklergisler

Men et sjakkspill består av to parter, og Epic regnet neppe med at Apple faktisk er villige til å dø på denne åskammen.

For nå har Apple innsett at de må gjøre noe. De kaster regelboka på situasjonen og utestenger nå Epic fra alle utviklerverktøy og bannlyser samtidig både spillene deres og utviklingen av nye versjoner til eksisterende produkter.

Unreal Engine er et av disse, og brukes av svært mange utviklere til å lage spill og programmer på mobiler, og det er usikkert hva dette betyr for kommende spill. Vil de nektes lansering på iOS? Apple har ikke gjort dette klart enda, men mange er nervøse.

Det vi vet for sikkert er at Unreal Engine, om Apple faktisk utestenger Epic, ikke lenger kan oppdateres. Dermed vil motoren etter hvert bli utdatert.

Det kan bety masseflukt til andre spillmotorer og tapte inntekter for utviklere som har trent opp mannskap eller startet utviklingen av spill på Epics spillmotor. Jeg blir ikke overrasket om vi ser et massesøksmål rettes mot Epic fra utviklere når alt er sagt og gjort.

Om man tenker seg litt om er ikke denne atombomben fra Apple vanskelig å forstå, heller.

For dette handler ikke om å gi noen kroner ekstra til Epic via en snillere deal (og Epic har garantert prøvd å forhandle seg fram til det før de valgte å kjøre i gang hele haraballet her).

Om Epic skulle vinne i retten her og enten få senket prosentandelen som går til Apple eller åpne opp for egne butikker på iOS, åpner det Pandoras Eske – der alle andre som lager spill og apper berøres.

Masseflukt fra AppStore eller mindre andel betyr titalls milliarder kroner i tapte inntekter for Apple over de neste tiårene. Kanskje hundretalls av milliarder.

Da er det forståelig at de setter hardt mot hardt, samme hvor kjipe vi synes de er i utgangspunktet – med andre ord så vil det for Apple være verd å bruke titalls milliarder av kroner i retten.

Dette kommer potensielt til å dra ut i mange år før vi får en avgjørelse, og Google melder seg muligens på etter hvert også.

Epic Games har riktignok blitt store de siste årene de også, men come on. De har yppet til en slåsskamp på mest mulig idiotisk vis – en slåsskamp det slett ikke er sikkert de kommer til å vinne.

Stælken Gundersen står i hjørnet og skal slåss mot både Mike Tyson og Muhammad Ali samtidig.

Og det er «Fortnite»-spillerne og de tusenvis på tusenvis av Unreal Engine-utviklerne som kommer til å lide i mellomtiden.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Når unger brukes som rettsvåpen og utviklere stilles som gissel er det vanskelig å være medlidende.
Kommentar: Epic er vemmelige, Apple er kjipe og alle taper på «Fortnite»-striden
Erik Fossum

KOMMENTAR (PressFire.no): Det er ikke småselskaper som skal barke sammen i retten i tiden framover. «Fortnite»- og Unreal Engine-skaper Epic Games anklager både Apple og Google for monopoldrift på iOS og Android.

I sakens kjerne ligger restriksjonene som kommer på plattformene og utgivelser der, og avgiften som ilegges alle som vil gi ut noe.

- På Apple må alle som vil gi ut noe gjøre dette via AppStore, hvor Apple kontrollerer alle apper og oppdateringer. Det er ikke mulig å «sideloade» noe uten å først jailbreake mobilen sin, noe veldig få faktisk gjør.

- På Android-dingser omgikk Epic lenge Google Play Store ved å la folk laste ned «Fortnite» utenfor butikken, men måtte innse at det var langt flere brukere som kom via Googles nettbutikk – og la til spillet der i april.

Begge butikkene tar 30 prosent av all omsetning som gjøres av salg – både av og i alle apper. «Fortnite» ble utestengt fra begge butikkene etter at Epic la inn en egen betalingsløsning for å omgå dette.

Les mer: «Fornite» fjernet av Google og Apple.

Sånn på overflaten er det en ganske ekstravagant pris å ta. Nesten en tredel av omsetningen til alle som gir ut noe er sannsynligvis mye mer enn det koster å drifte tjenesten (og tilhørende kvalitetssjekker), selv om de «gjør alt» på baksiden.

Sånn sett er det bra at noen utfordrer de litt, og det er lett å ta Epic sin side når de sier de gjør dette for å skape bedre vilkår for alle.

At de la inn en egen betalingsløsning for å kjøpe «Fortnite»-valuta, og samtidig senket prisen på den, virker i utgangspunktet nobelt (om enn litt naivt, all den tid Apple og Google ikke tillater det).

Men det smaker surt når de gjør det slik de har gjort det. I stedet for å bare dra gigantene for retten, dytter de «Fortnite»-fanskaren foran seg som et skjold og leker både martyr og offer – i et kalkulert og kynisk sjakkspill hvor markedsavdeling og advokater står skulder til skulder.

«Fortnite» på mobil

Tonedøvt

Søksmålet lå klart og ventet på at Apple skulle fjerne spillet fra AppStore, fordi Epic visste at deres nyeste oppdatering ikke ville bli godkjent. Ganske smart? Vel, joa. Men samtidig...

Ifølge rettsdokumentene hadde Epic lagt inn den nye betalingsmåten i den nyeste utgaven av «Fortnite», men skjult den i noen dager for at oppdateringen skulle gli gjennom Apples godkjenning.

I tillegg til at Apple ikke godtar egne betalingsløsninger slik, så er også dette et brudd på retningslinjene for AppStore. At «Fortnite» ble fjernet var dermed ikke bare forventet, men ønskelig. Det første sjakktrekket var gjort lenge før Apple fjernet spillet.

Epic hadde også forhåndsprodusert en rett fram patetisk video hvor de framstiller seg selv som martyrer mot Apple-tyranniet, og i sosiale medier hauser de opp barn og unge til å kontakte Apple og Google for å klage på at spillet er tatt ned.

Verden står ovenfor enorme utfordringer, totalitære samfunn og pandemier, men Epic klasker «ikke gjør at 2020 blir til 1984» som slagord i borde. Hvor lite gangsyn har de? Forkastelige greier.

Så ikke bare er de håpløst navlebeskuende, men de gjør unger til sjakkbrikker de kan bruke for at de selv, et selskap som går milliarder i pluss hvert år, skal få MER PENGER.

Samtidig holder de den samme brukergruppen som gisler, og skryter av å gjøre dette i rettsdokumentene – de peker til den selvforskyldte utestengelsen og roper «SE HVA DERE GJØR MED BARNA!».

Side opp og side ned i dokumentene viser skjermbilder av meldinger fra unge mennesker som fortviler over å ha brukt penger i «Fortnite», hvor de er redd for å miste det de har kjøpt – og mange får blankt nei fra Epic når de ber om pengene tilbake.

Jeg får ikke uten videre lyst til å heie på Epic når de går fram på denne måten, for å si det mildt.

Fra rettsdokumentene.

Utviklergisler

Men et sjakkspill består av to parter, og Epic regnet neppe med at Apple faktisk er villige til å dø på denne åskammen.

For nå har Apple innsett at de må gjøre noe. De kaster regelboka på situasjonen og utestenger nå Epic fra alle utviklerverktøy og bannlyser samtidig både spillene deres og utviklingen av nye versjoner til eksisterende produkter.

Unreal Engine er et av disse, og brukes av svært mange utviklere til å lage spill og programmer på mobiler, og det er usikkert hva dette betyr for kommende spill. Vil de nektes lansering på iOS? Apple har ikke gjort dette klart enda, men mange er nervøse.

Det vi vet for sikkert er at Unreal Engine, om Apple faktisk utestenger Epic, ikke lenger kan oppdateres. Dermed vil motoren etter hvert bli utdatert.

Det kan bety masseflukt til andre spillmotorer og tapte inntekter for utviklere som har trent opp mannskap eller startet utviklingen av spill på Epics spillmotor. Jeg blir ikke overrasket om vi ser et massesøksmål rettes mot Epic fra utviklere når alt er sagt og gjort.

Om man tenker seg litt om er ikke denne atombomben fra Apple vanskelig å forstå, heller.

For dette handler ikke om å gi noen kroner ekstra til Epic via en snillere deal (og Epic har garantert prøvd å forhandle seg fram til det før de valgte å kjøre i gang hele haraballet her).

Om Epic skulle vinne i retten her og enten få senket prosentandelen som går til Apple eller åpne opp for egne butikker på iOS, åpner det Pandoras Eske – der alle andre som lager spill og apper berøres.

Masseflukt fra AppStore eller mindre andel betyr titalls milliarder kroner i tapte inntekter for Apple over de neste tiårene. Kanskje hundretalls av milliarder.

Da er det forståelig at de setter hardt mot hardt, samme hvor kjipe vi synes de er i utgangspunktet – med andre ord så vil det for Apple være verd å bruke titalls milliarder av kroner i retten.

Dette kommer potensielt til å dra ut i mange år før vi får en avgjørelse, og Google melder seg muligens på etter hvert også.

Epic Games har riktignok blitt store de siste årene de også, men come on. De har yppet til en slåsskamp på mest mulig idiotisk vis – en slåsskamp det slett ikke er sikkert de kommer til å vinne.

Stælken Gundersen står i hjørnet og skal slåss mot både Mike Tyson og Muhammad Ali samtidig.

Og det er «Fortnite»-spillerne og de tusenvis på tusenvis av Unreal Engine-utviklerne som kommer til å lide i mellomtiden.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Kommentar: Epic er vemmelige, Apple er kjipe og alle taper på «Fortnite»-striden

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode