- Kinect er ganske verdiløst

Svensk kultspillutvikler mener Kinect bare funker til aerobic og dansespill.

16. februar 2011 23:11

Bevegelseskontrolleren Kinect til Xbox 360 duger bare til aerobic- og dansespill, det mener den svenske skaperen av kultspillfenomenet «Love». Det er i et nytt intervju med Eurogamer at Eskil Steenberg forteller at kamerakontrolleren nærmest er verdiløs for de fleste spill.

- Kinect er virkelig kult fra et teknisk ståsted, men ganske verdiløst for de fleste spill, sier han.

- Spill som passer til den er danse- og aerobic-spill. Det er den type titler den passer til.

Steenberg er likevel ikke negativ til all bevegelsesteknologi.

- Hvis jeg faktisk skulle laget et spill, ville jeg mye heller ha laget det til Move - fordi da har du en knapp, forteller han.

Steenberg innrømmer videre at det finnes noen gode spill til Kinect, men at han tenker på den som juks. Han sammenligner også bevegelseskontrollere med hvordan dårlige fotografer ofte snakker om kameraer, mens gode fotografer snakker om følelser.

Kinect har imidlertid vært en eventyrlig salgssuksess og kan krone seg som tidenes raskeste solgte elektroniske konsumentprodukt gjennom tidene. Ifølge Microsoft ble det solgt over åtte millioner Kinect-sensorer fra lanseringen 10. november 2010 og til årsskiftet.

«Love» er et onlinespill hvor du sammen med andre spillere bygger en egen verden, spillet har blitt sammenlignet med å skape et maleri. Eskil Steenberg har også bekreftet at han har takket ja til å hjelpe med å forbedre grafikken i onlinefenomenet «MineCraft», som utvikles av svensken Markus Persson.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3