(PressFire.no): «Roblox» satser tungt på kunstig intelligens for å forenkle spillutvikling for sine brukere, og setter samtidig nye rekorder – til tross for en rekke søksmål.
Under den nylige utviklerkonferansen sin kunne selskapet også avsløre at de nå har over 111,8 millioner daglige aktive brukere.
Spillene i «Roblox» ble prøvd mer enn 390 milliarder ganger i 2024, forteller selskapet.
Én av fem spillere i Roblox er ni år eller yngre, og rund 40 prosent av spillerne er 13 år eller yngre, forteller Roblox selv i sine kvartalsrapporter.
https://www.youtube.com/watch?v=PVlCHE9pc50
Kjernen i selskapets nye satsing på utviklere er rundt 400 forskjellige AI-modeller.
Selskapets store flaggskip er et verktøy de kaller «4D Objects», som lar skapere generere fullt funksjonelle og interaktive objekter kun ved hjelp av en tekstbeskrivelse.
Et eksempel som ble trukket frem var muligheten til å skrive inn en beskrivelse av en bil, for så å umiddelbart få en fullt kjørbar bil inn i spillet.
Andre AI-verktøy inkluderer sanntidsoversettelse av talechat mellom engelsk, spansk, fransk og tysk, samt funksjoner for tekst-til-tale og tale-til-tekst for å enklere kunne la spillere styre ting med stemmen.
Det blir også mer lukrativt å være en «Roblox»-skaper.
Selskapet øker sin såkalte DevEx-rate – vekslingskursen fra spillets Robux-valuta til ekte penger – med 8,5 prosent. Dette kommer etter et år hvor plattformens utviklere til sammen tjente over én milliard dollar.
I en manøver som minner sterkt om TikTok, lanserer de også en ny funksjon kalt «Moments».
Dette er en egen feed med korte videoklipp fra spill på plattformen, som skal gjøre det enklere for spillere å oppdage nytt innhold. Målet er åpenbart å holde på engasjementet som i dag ofte havner på eksterne sider som YouTube, hvor «Roblox»-innhold har over en billion visninger.
Alle disse nyhetene kommer i en tid der selskapet er under hardt press og møter en rekke søksmål som anklager dem for å ikke gjøre nok for å beskytte barn mot utnyttelse på plattformen.
Riksadvokat i Louisiana, Lix Murrill, har nå saksøkt Roblox for å ikke gjøre nok for å beskytte barn som bruker tjenesten – og for å ha for dårlig moderasjon på innholdet som ligger på plattformen.
«Roblox» har svart på anklagene ved å si at påstander om at de med vilje utsetter brukere for risiko er usanne, og at de kontinuerlig jobber med å forbedre sikkerheten. Selskapet har blant annet varslet at de vil utvide kravet om aldersverifisering for alle som bruker kommunikasjonsfunksjonene.