Annonse

Kan «Forza» hamle opp med «Gran Turismo» igjen?

Vi har testet det nyeste racingspillet fra Microsoft.

Kan «Forza» hamle opp med «Gran Turismo» igjen?

Vi har testet det nyeste racingspillet fra Microsoft.
0:46
18:00
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
18:00
0:46
TL;DR

(PressFire.no): Vi må helt tilbake til 2017 for å finne det siste spillet i «Forza Motorsport»-serien, og mye har skjedd på spillfronten siden den gang. Ikke bare er vi godt inne i en ny generasjon konsoller, men også erkerivalen «Gran Turismo» har kommet tilbake i form med sjueren som ble lansert i fjor.

Når det heller ikke lenger er mulig å kjøpe «Forza Motorsport 7» på grunn av utgåtte lisenser, er det greit på tide med et nytt spill i serien.

Spillet er nå rett rundt hjørnet, og vi har prøvekjørt.

Smakebit

Vi snakker om et bilspill som til syvende og sist skal diske opp med hundrevis av biler og et lass med baner, så da er det greit å nevne at vi kun fikk en liten smakebit her.

I alt var det snakk om fem baner og fem biler. To av disse var imidlertid snakk om en introduksjon man bare fikk kjøre én gang.

Så mesteparten av tiden ble brukt i spillets første turnering som går på tre baner, med tre biler tilgjengelig for kjøp. Her var det en forhjulstrekker, en firehjulstrekker og en bil med bakhjulsdrift å velge mellom (Honda Civic, Subaru Impreza og Ford Mustang).

Som tidligere spill er bilene delt inn i klasser etter hvor spreke de er, og nytt i dette spillet er at man oppgraderer bilen med egne poeng man får etter hvert som man kjører med de forskjellige bilene, ikke med valutaen som tidligere.

Disse poengene kan man også få refundert dersom man ikke er fornøyd med oppsettet på bilen, eller vil bygge den om – for eksempel fra en driftebil til en ren løpsmaskin – og det oppfordres til å eksperimentere med dette.

Jeg er i utgangspunktet litt delt når det kommer til dette, men det gjenstår å se hvordan det føles i praksis, da test-cupen kun tillot biler innenfor klasse B.

Jeg kjørte naturligvis denne mange ganger, og prøvde å hive en storturbo og annet snacks i Impreza-en, men da dette skjøt bilen langt opp i A-klassen, fikk jeg ikke lov til det gitt.

Det som betyr noe

Lite prøveinnhold til tross: Ute på veien ser «Forza Motorsport» ut til å skinne.

Utvikler har lovet en mye bedre dekkfysikk, og etter det jeg har prøvd, ser de ut til å innfri.

Å treffe en «curb» er ikke livsfarlig, som i enkelte andre spill, men du kjenner det godt, og følelsen av dekk som mister grepet kjennes naturtro.

Det er som tidligere spill ikke snakk om en helt fullblods simulator, og det hele kjører som en drøm med en vanlig håndkontroller – også med det som tillates av simulator-innstilling på styringa.

En annen nyvinning er også at den kunstige intelligensen bruker en form for maskinlæring for å mestre de forskjellige banene.

Etter det jeg har prøvd, ser dette ut til å by på mer naturtro racing, og jeg opplevde flere ganger at motstanderne gjorde små feil slik at de endte i grøfta, eller at de måtte hugge i bremsene for å unngå kollisjon.

Ved et tilfelle ble en av sjåførene stående på stedet hvil og svinge på rattet, men dette var det eneste merkelige jeg så, og sikkert noe som fikses i den ferdige versjonen.

Litt rart oppsett?

Selve løpene starter med en treningsrunde, og hver bane er delt opp i sektorer man bør kjøre på så-og-så god tid. Spillet gjør dette for å motivere deg til å lære banen skikkelig. Det er også et eget mål for rundetid, og om du havner langt bak her er det stor fare for at bilen din ikke er konkurransedyktig.

Når selve løpet skal i gang, kan du selv velge hvilken startposisjon du vil ha. Jo lengre bak, jo mer penger kan du vinne om du greier å ta førsteplassen.

Igjen er jeg ikke helt sikker på dette designvalget, men jeg skjønner at man kanskje har lyst til å tilføre noe nytt til en sjanger som ikke akkurat er så enkel å friske opp.

En god, gammeldags kvalifisering føles likevel både mer rettferdig og realistisk, men dette glimrer med sitt fravær (i testen).

Øyesnop

Vi kan ikke skrive om et nytt «Forza»-spill uten å snakke om grafikken. Denne serien har alltid sett bra ut, og med dette spillet, som kun kommer ut på «Series»-konsollene og PC, er det lov å forvente øyesnop-garanti.

Og det skuffer ikke. Både biler og omgivelser ser helt nydelig ut. Spiller du på Xbox Series X, må du imidlertid klare deg med 30 bilder i sekundet om du skrur på ray tracing og full 4K.

Kjører du ray tracing med noe varierende oppløsning, er 60 bilder i sekundet også i hovedsak stabilt. Jeg opplevde imdlertid noen dropp med mange biler på skjermen helt i starten på løp, men dette er snakk om sekunder.

Skrur du av ray tracing, kjører det hele silkemykt, og jeg kan melde om at spillet ser veldig bra ut, okke som.

Også skademodellen ser fin ut. Det er ikke snakk om ekstrem deformasjon, men skraper du borti noen får man store riper med en gang. Jeg opplevde også å dra av banen og at bilen endte i et rundkast da den skled bortover gresset.

Heftig, og slikt som også skjer i ordentlig racing!

Også lydbildet imponerer, og man kjenner lett igjen lyden av en V8-motor eller den karakteristiske boxer-lyden fra Imprezaen.

Nå er ikke dette en anmeldelse av «Forza Motorsport», og det er alt for tidlig å trekke noen konklusjoner. Men om opplevelsen jeg har hatt fortsetter i samme spor i fullversjonen, er jeg ikke i tvil om at vi har en skikkelig tungvekter i bilspillsjangeren i vente.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Vi har testet det nyeste racingspillet fra Microsoft.
Kan «Forza» hamle opp med «Gran Turismo» igjen?
Martin Gramnæs

(PressFire.no): Vi må helt tilbake til 2017 for å finne det siste spillet i «Forza Motorsport»-serien, og mye har skjedd på spillfronten siden den gang. Ikke bare er vi godt inne i en ny generasjon konsoller, men også erkerivalen «Gran Turismo» har kommet tilbake i form med sjueren som ble lansert i fjor.

Når det heller ikke lenger er mulig å kjøpe «Forza Motorsport 7» på grunn av utgåtte lisenser, er det greit på tide med et nytt spill i serien.

Spillet er nå rett rundt hjørnet, og vi har prøvekjørt.

Smakebit

Vi snakker om et bilspill som til syvende og sist skal diske opp med hundrevis av biler og et lass med baner, så da er det greit å nevne at vi kun fikk en liten smakebit her.

I alt var det snakk om fem baner og fem biler. To av disse var imidlertid snakk om en introduksjon man bare fikk kjøre én gang.

Så mesteparten av tiden ble brukt i spillets første turnering som går på tre baner, med tre biler tilgjengelig for kjøp. Her var det en forhjulstrekker, en firehjulstrekker og en bil med bakhjulsdrift å velge mellom (Honda Civic, Subaru Impreza og Ford Mustang).

Som tidligere spill er bilene delt inn i klasser etter hvor spreke de er, og nytt i dette spillet er at man oppgraderer bilen med egne poeng man får etter hvert som man kjører med de forskjellige bilene, ikke med valutaen som tidligere.

Disse poengene kan man også få refundert dersom man ikke er fornøyd med oppsettet på bilen, eller vil bygge den om – for eksempel fra en driftebil til en ren løpsmaskin – og det oppfordres til å eksperimentere med dette.

Jeg er i utgangspunktet litt delt når det kommer til dette, men det gjenstår å se hvordan det føles i praksis, da test-cupen kun tillot biler innenfor klasse B.

Jeg kjørte naturligvis denne mange ganger, og prøvde å hive en storturbo og annet snacks i Impreza-en, men da dette skjøt bilen langt opp i A-klassen, fikk jeg ikke lov til det gitt.

Det som betyr noe

Lite prøveinnhold til tross: Ute på veien ser «Forza Motorsport» ut til å skinne.

Utvikler har lovet en mye bedre dekkfysikk, og etter det jeg har prøvd, ser de ut til å innfri.

Å treffe en «curb» er ikke livsfarlig, som i enkelte andre spill, men du kjenner det godt, og følelsen av dekk som mister grepet kjennes naturtro.

Det er som tidligere spill ikke snakk om en helt fullblods simulator, og det hele kjører som en drøm med en vanlig håndkontroller – også med det som tillates av simulator-innstilling på styringa.

En annen nyvinning er også at den kunstige intelligensen bruker en form for maskinlæring for å mestre de forskjellige banene.

Etter det jeg har prøvd, ser dette ut til å by på mer naturtro racing, og jeg opplevde flere ganger at motstanderne gjorde små feil slik at de endte i grøfta, eller at de måtte hugge i bremsene for å unngå kollisjon.

Ved et tilfelle ble en av sjåførene stående på stedet hvil og svinge på rattet, men dette var det eneste merkelige jeg så, og sikkert noe som fikses i den ferdige versjonen.

Litt rart oppsett?

Selve løpene starter med en treningsrunde, og hver bane er delt opp i sektorer man bør kjøre på så-og-så god tid. Spillet gjør dette for å motivere deg til å lære banen skikkelig. Det er også et eget mål for rundetid, og om du havner langt bak her er det stor fare for at bilen din ikke er konkurransedyktig.

Når selve løpet skal i gang, kan du selv velge hvilken startposisjon du vil ha. Jo lengre bak, jo mer penger kan du vinne om du greier å ta førsteplassen.

Igjen er jeg ikke helt sikker på dette designvalget, men jeg skjønner at man kanskje har lyst til å tilføre noe nytt til en sjanger som ikke akkurat er så enkel å friske opp.

En god, gammeldags kvalifisering føles likevel både mer rettferdig og realistisk, men dette glimrer med sitt fravær (i testen).

Øyesnop

Vi kan ikke skrive om et nytt «Forza»-spill uten å snakke om grafikken. Denne serien har alltid sett bra ut, og med dette spillet, som kun kommer ut på «Series»-konsollene og PC, er det lov å forvente øyesnop-garanti.

Og det skuffer ikke. Både biler og omgivelser ser helt nydelig ut. Spiller du på Xbox Series X, må du imidlertid klare deg med 30 bilder i sekundet om du skrur på ray tracing og full 4K.

Kjører du ray tracing med noe varierende oppløsning, er 60 bilder i sekundet også i hovedsak stabilt. Jeg opplevde imdlertid noen dropp med mange biler på skjermen helt i starten på løp, men dette er snakk om sekunder.

Skrur du av ray tracing, kjører det hele silkemykt, og jeg kan melde om at spillet ser veldig bra ut, okke som.

Også skademodellen ser fin ut. Det er ikke snakk om ekstrem deformasjon, men skraper du borti noen får man store riper med en gang. Jeg opplevde også å dra av banen og at bilen endte i et rundkast da den skled bortover gresset.

Heftig, og slikt som også skjer i ordentlig racing!

Også lydbildet imponerer, og man kjenner lett igjen lyden av en V8-motor eller den karakteristiske boxer-lyden fra Imprezaen.

Nå er ikke dette en anmeldelse av «Forza Motorsport», og det er alt for tidlig å trekke noen konklusjoner. Men om opplevelsen jeg har hatt fortsetter i samme spor i fullversjonen, er jeg ikke i tvil om at vi har en skikkelig tungvekter i bilspillsjangeren i vente.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Kan «Forza» hamle opp med «Gran Turismo» igjen?

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode