- Flerspillerdelen er en kreftsvulst

Spilldesigner mener utgiveren voldtok mekanikkene.

29. august 2012 11:21

(PressFire.no): Det ambisiøse skytespillet «Spec Ops: The Line» har en fasade som minner om midtøstskytespillet i gata, men under overflaten gjemmer det seg et forsøk på å skildre krigens makabre meningsløshet.

Vi syntes ikke at det traff helt med forsøket på å være spillenes «Apocalypse Now». Til gjengjeld gjør det et modig forsøk på å skille seg ut fra sine enklere kollegaer.

Nå har skaperne deltatt i en lengre prat med spillsiden Polygon, som har tatt et dypdykk under panseret på den dystre krigsberetningen. Her avsløres nye, iskalde sannheter. Særlig om spillets påklistrede flerspillerdel.

- Ingen spiller den, og jeg føler ikke engang at [flerspillerdelen] er en del av totalpakka. Det er annet spill som ble skviset på plata som en kreftsvulst, og den risikerer å ødelegge de beste aspektene ved opplevelsen, bekjenner sjefsdesigner Cory Davis.

- «Call of Duty»-klone

Utgiver 2K Games skal ha krevd at spillstudioet la til en flerspillerdel på bakgrunn av «økonomiske forventninger», noe som kan leses som at markedet forventer en slik modus i et spill av sjangeren.

Davis kaller det endelige resultatet en «lavkvalitets Call of Duty-klone i tredjeperson», og hevder at «kjernespillets mekanikker ble voldtatt» i prosessen. 

Arbeidet med å snekre den påklistrede flerspillerdelen gikk ut til Darkside Studio, som har gjort strøjobber på «Borderlands» og «BioShock 2» for 2K Games.

Spilldesigneren skal ha fortalt Polygon at han synes synd på Darkside-gjengen, og at han er frustrert på utgiverne som tok avgjørelsen om å legge til en flerspillerdel. Men det endelige «Spec Ops: The Line» har han ingenting å utsette på.

Ikke likt for alle

Ironisk nok kan det se ut til at andre spill i 2K Games-stallen har fått motsatt behandling av krigsskytespillet.

Tidligere denne måneden ble det klart at utviklerne skraper flere flerspillermod i «BioShock Infinite» temmelig tett opp mot utgivelsen.

Det skal ha skyldtes at innholdet ikke var godt nok for dem, og de økonomiske spådommene kan se ut til å ha veid «Infinite» som tungt nok uten en slik komponent.

Vi får se hvor glup den beslutningen var når den «ekte» oppfølgeren til «BioShock» utgis den 23. februar neste år, til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Du kan lese hele historien om utviklingen av skytespillet hos Polygon. «Spec Ops: The Line» er ute til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3