Er denne mannen «en pikk»?

Tim Schafer legger ingen ting imellom når han omtaler sjefen for verdens største spillselskap som en «pikk» og en «kødd», og oppfordrer han til å finne ny jobb i våpenindustrien.

15. juli 2010 12:29

Tim Schafer har helt klart en personlig grunn til å slenge ut disse skjellsordene mot en av de mektigste mennene i spillbransjen. Bråket rundt hans seneste spill, «Brütal Legend», gjorde at han til slutt ga ut spillet med en Electronic Arts-logo på det ferdige coveret.

I sluttfasen av utviklingen med «Brütal Legend» ble Schafer og hans DoubleFine-studio distrahert av rettstvister med Activision, selskapet som opprinnelig hadde en avtale om å gi ut heavy metal-eventyret med Jack Black i hovedrollen som roadien Eddie Riggs. Til slutt endte det med at dommeren gav Schafer medhold i rettsdramaet og spillet ble lansert av EA i oktober i fjor.

Activision-sjefen Bobby Kotick omtales som «en kødd» og «en pikk» i et oppsiktsvekkende intervju som Schafer nylig gjorde med Eurogamer. Få timer etter sendte Activision ut en pressemelding som svarer på noen av beskyldningene fra Schafer, men unnlater å kommentere om sjefen for spillgiganten innehar noen av egenskapene til et mannlig kjønnsorgan.

På spørsmål om rettssakene mellom han og Activision har umuliggjort et nytt samarbeid med selskapet, svarer Tim Schafer unnvikende – i frykt for å bli saksøkt på nytt, sier han. Men når Eurogamer spør Schafer hva han syns om sjefen sjøl, Bobby Kotick, løsner han litt på snakketøyet. Kotick har tidligere vært ærlig i uttalelser om at spillkvalitet – og kjærlighet til mediet – ikke nødvendigvis er viktigst. Og det er dette Schafer velger å angripe med tungt skyts.

- KOTICK ER IKKE BRA FOR SPILLBRANSJEN

Et av de mest berømte sitatene fra Kotick er; «jeg vil ta all moro ut av spillutvikling», noe som fortsatt henger ved navnet til Activision-toppen når han blir gjenstand for kritikk. Senere har Blizzard prøvd å unnskylde sin nye sjef etter sammenslåingen mellom Activision og Blizzard ved å si at det var et tynt og relativt mislykket forsøk på humor fra Koticks side.

- Hans eneste forpliktelse er overfor aksjonærene. Men, han trenger ikke være en så stor pikk i den sammenhengen, trenger han? Jeg tror det er en måte han kan klare det på uten å være en kødd. Det virker som det er mulig, men det er ikke noe han er interessert i, sier Tim Schafer.

- Han gjør en stor greie ut av at han ikke liker spill, og jeg tror bare ikke at den slags holdninger er bra for spill generelt. Vi er ikke verktøy i en samlebåndsindustri. Jeg tror ikke at vi kan tilnærme oss det hele som vi gjør når vi snakker om såpestykker, der det bare handler om å lage den billigste såpen.

- Jeg tror ikke han er bra for industrien. Du kan ikke bare kaste deg over noe når det er populært og så skvise livet ut av det, for deretter å flytte fokuset over på det neste objektet. På ett eller annet tidspunkt er du nødt til å skape noe, bygge noe, sier Schafer til Eurogamer.

Den frittalende spillutvikleren sier videre at han håper Kotick finner en annen bransje som passer hans forretningsfilosofi bedre – der han om mulig kan tjene flere penger. Våpenbransjen, for eksempel, foreslår Tim Schafer.

KOTICK, EN HENGIVEN GAMER?

Activision fant ut at disse sitatene, som naturlig nok har skapt store overskrifter, måtte balanseres litt. Dermed dukket det opp en offisiell uttalelse som adresserer noe av kritikken fra Tim Schafer, en pressemelding som blant andre Kotaku videreformidler.

Påstandene om at Bobby Kotick er en «pikk» og «kødd», lar de henge i lufta, men ingen – ikke en gang Tim Schafer – skal komme her og mene at den mektige sjefen ikke bryr seg om spill, er budskapet fra Activision.

- Tim Schafers kommentarer om at Bobby Kotick gjør et stort nummer av at han ikke liker spill, er rett og slett feil, uttaler Maryanne Lataif, som er informasjonssjef for Activision Blizzard.

- Bobby har alltid vært lidenskapelig i forhold til spill, og elsker spillbransjen. Men som sjef for et selskap som lager spill som millioner av mennesker verden rundt nyter, får han ikke muligheten til å spille så mye som han har lyst til på grunn av at det er vanskelig å få tiden til å strekke til.

Som et lite, avsluttende spark tilbake til Tim Schafer, nevner Lataif fra Activision at Schafer selv innrømte i Eurogamer-intervjuet at han faktisk aldri har møtt Bobby Kotick personlig.

Omtrent samtidig med at de ramsalte karakteristikkene av Bobby Kotick falt, ansatte Activision til en ny toppstilling. Og noe av det første Eric Hirschberg skal fokusere på i sin nye jobb, er å gjøre Activision mer populære blant de spillinteresserte. Hans offisielle tittel i Activision Blizzard er CEO of Publishing, og han tar med seg en suksessrik karrierebakgrunn fra reklamebransjen. Han var blant annet ansvarlig for en viktig PlayStation 3-annonsekampanje som får noe av æren for at Sony nå tjener penger på sitt konsollsalg.

- Jeg har bare mine inntrykk som en på utsiden å basere dette på. Men jeg syns Activision, basert på de mange spillopplevelsene de har levert, burde være et mer elsket merkenavn enn det man får inntrykk av etter å ha lest rundt på bloggosfæren til hardcore-spillerne.

- Jeg tror jeg skal hjelpe med å finne en likevekt mellom dette og den mer generelle tonen i den offentlige diskusjonen, sa Hirschberg til Kotaku, samme dag som han offisielt startet hos Activision Blizzard. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3