Det er varslet dramatiske forandringer i stemning og karakter når Rockstar snart slipper «Max Payne 3».
De to første spillene ble utviklet av finske Remedy, som for tiden er travelt opptatt med å gjøre seg ferdige med etterlengtede «Alan Wake».
Les også: Rockstar annonserer «Max Payne 3».
Les også: Vi møtte «Alan Wake» på E3.
De to første spillene debuterte i henholdsvis 2001 og 2003, og er banebrytende tredjepersonspill som introduserte såkalte bullet time-effekter som et av de første dataspillene til å inkludere denne Matrix-stilen.
Sam Houser, grunnlegger i Rockstar, uttalte at dette blir det klart mørkeste spillet i serien da spillet først ble annonsert i mars.
- Vi starter med dette et nytt kapitel i livet til Max. Dette er Max som vi aldri her sett ham før.
- Han er noen år eldre, mer verdensvant og mer kynisk enn noen sinne, sa Houser i pressemeldingen.
De første bildene røper en utslitt og forfalt Max, med skjeggbuster og arr. Han er ute på hevntokt, og settingen er lagt langt fra livet som New York-purk. Det er palmer og en geriljastil som åpenbarer seg i de seks nye skjermbildene som Rockstar nettopp har frigitt.
Rockstar bruker sitt Vancouver-studio til å utvikle dette spillet, folk som tidligere har lagd «Bully».
Se også: De ferske skjermbildene fra «Max Payne 3».
For å varme opp både den eksisterende Max Payne-menigheten, og kanskje også omvende noen nye fans, ble de to første spillene gjort tilgjengelig på Xbox 360 under Xbox Originals-menyen.
«Max Payne 3» kommer til PC, PS3 og Xbox 360 vinteren 2009.