- De forventet et online-«Grand Theft Auto»

Derfor setter kritikerne seg på bakbeina for «APB», mener spillskaperen.

6. juli 2010 11:00

Dave Jones og hans Realtime Worlds-studio i Dundee har nylig lansert «APB», eller «All Points Bulletin» som er den hele og fulle tittelen. Dette er et massivt onlinespill, et såkalt MMO, der du kan boltre deg i en storby og leke politi og røver mot andre spillere over nett.

Etter lansering 1. juli har de første anmeldelsene rukket å havne på nett. Gjennomsnittskarakteren hos Metacritic og Gamerankings er svært beskjeden sammenlignet med det folk hadde forventet fra «APB». Et karaktersnitt på omtrent 60 %, riktignok basert på en drøy håndfull anmeldelser, er nok ikke helt det utviklerne eller utgiver EA hadde håpet på.

Store forventninger og misforståelser er noe av forklaringen Dave Jones gir i et intervju til Eurogamer, som like før hadde gitt hans hjertebarn 6 av 10 på karakterskalaen.

-  Noen mennesker hadde for store forventninger. Spillet ble for flere år siden kalt GTA MMO, noe vi aldri oppfordret til, forteller han.

Jones sto bak det aller første «Grand Theft Auto», i tillegg til at han også lagde det første «Crackdown» til Xbox 360.

- Folk la åpenbart to og to sammen – vår historikk og det faktum at spillet foregår online – og sa «åh, det kommer til å bli et GTA MMO». Jeg tror det skapte store forventninger.

- FOLK LO AV DET FØRSTE «GRAND THEFT AUTO»

Jones forklarer at «APB» ikke er ment å passe alle. Spillet er digert og intenst, og inneholder i tillegg til oppgjør mellom Enforcement og Criminals også et brukerskapt aspekt som er dypt nok til å kunne slå pusten ut av de fleste.

Her kan du blant annet designe biler, klær og sette på tatoveringer som matcher din klan, men også komponere egne musikksnutter som igjen kan selges i en markedsplass online.

- Spillet er ikke ment for absolutt alle. Hvis noen er knallharde fans av førstepersonskytere og Modern Warfare er livet ditt, vil de slite med overgangen. Men Splinter Cell-spillerne eller folk som er mer inn i taktisk kamp og elsker å være online med vennene sine i et multiplayerspill, klarer vi å kommunisere med, sier Dave Jones videre i Eurogamer-intervjuet.

Jones gjentar budskapet til EJ Morland, produsent bak «APB», som vi snakket med tidligere i år. På spørsmål om hvem dette spillet er myntet på, sa han den gang:

- Jeg tror ikke det er et spill for alle. Blant annet fordi det er mange som ikke vil sette pris på spiller-mot-spiller-konflikt.

- Når du konkurerer mot andre online er det følelser involvert, det vil være uforutsigbart og du må alltid yte ditt beste. Det kan være utmattende. Når jeg spiller «APB» er det i omganger på mellom en og fire timer, og jeg kan føle meg utslitt etter en slik seanse. Jeg klarer ikke å spille i åtte timer, mens når det gjelder et spill som «World of Warcraft» kan jeg lett holde på i ni timer i strekk, fortalte EJ Morland til PressFire.

Dave Jones mener at avventende mottagelse og sprikende karakterer er noe han og spillstudioet har blitt vant til etter å ha vært i bransjen en årrekke.

-  Jeg husker at folk lo av «GTA 1» fordi det var et spill i 2D-grafikk på en tid der «Ridge Racer» dukket opp. De lo av skjermbildene. Holdningen var «disse folka er gærne som lanserer et 2D-spill i fugleperspektiv». Men når disse spilte det en god stund ble det til «vel, det er faktisk ganske morsomt». «Crackdown» hadde den samme problematikken.

- Alle spillene mine – jeg tror det er en forbannelse. Vi prøver å forsikre oss om at vi prøver noe nytt hver gang, sier Jones.

Et annet sted i intervjuet med Eurogamer forteller han at det foreløpig ikke eksisterer planer om å slippe «APB» til konsoller, et budskap som har blitt gjentatt det siste året før lansering.

«APB» ble lansert til PC 1. juli og kan enten handles digitalt, via Steam, eller kjøpes i nærmeste spillbutikk. I tillegg til prisen for selve spillet, må du abonnere og kjøpe spilltid som i andre MMO-titler.

Se video der utviklerne forklarer noen av grunnprinsippene i «APB»:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3