«Draw Something»-sjefen hetser tidligere ansatt

«Minecraft»-skaperen kaller ham for en sinnssyk idiot.

1. april 2012 16:36

(PressFire.no): Mobilspillet «Draw Something» har funnet veien til titalls millioner iOS- og Android-enheter, og hevdes å håve inn hele 1,5 millioner kroner i ren profitt hver eneste dag.

Suksessen har gjort at mobil- og nettspillgiganten Zynga har bladd opp en milliard(!) kroner for utvikleren Omgpop. Alle de ansatte fra sistnevnte fikk seg altså en ny arbeidsgiver. Alle utenom én.

Shay Pierce valgte å takke nei til det attraktive jobbtilbudet, fordi han ikke ville gi slipp på sitt eget prosjekt – mobilspillet «Connectrode». Det skriver han selv på Gamasutra. Nå henges han ut av sin tidligere arbeidsgiver. 

- Den svakeste på teamet

Etter at Pierce takket nei til jobben, har sjefen for Omgpop, Dan Porter, tatt til å hetse ham på Twitter. Fredag postet han følgende:

- Den ene omgpop-ansatte som takket nei til Zynga var den svakeste på hele teamet. Egoistiske folk lager dårlige spill. Good riddance!

Han fulgte så opp med å henge ut Pierce ved navn:

- Det som er så spennende med suksess, er antallet tapere som prøver å henge seg på ryggen din. Shay Pierce er bare en av mange…

«Minecraft»-skaperen gikk til motangrep

Markus «Notch» Persson, skaperen av «Minecraft», er selv en flittig tvitrer, og han gikk straks i Pierces forsvar:

- Du er en sinnssyk idiot, skrev Persson til Dan Porter etter de støtende uttalelsene.

Porter svarte til Notch at det har vært en vill kjøretur, og at han kanskje er midlertidig sinnssyk.

- Jeg ville bare at teamet som ble igjen skulle skinne, skriver Porter, som åpenbart ønsket å oppnå dette ved å sverte den som ikke ble igjen.

Elsker spillet sitt

Pierce presiserer i sin artikkel hos Gamasutra at han ikke eksplisitt ble bedt om å gi opp sitt eget spill, men at det kunne blitt en konsekvens ettersom det per definisjon ville konkurrert med Zyngas titler.

- Connectrode tjener ikke mye penger. Men jeg elsker det. Det er en veldig personlig kreasjon, som jeg har dedikert til min kone. Det er ikke mye, men det er mitt, skriver han.

Han forteller at overgangen til Zynga gikk veldig fort og uten mye forvarsel, men at han snart innså at han ikke ville gå over dit bare for å følge flokken.

- Det slo meg: Hvorfor prøver jeg i det hele tatt å gjøre et kompromiss her? Zynga har et studio hvor mange gode venner av meg arbeider, men jeg har fortsatt ikke søkt der selv. Hvorfor? Fordi selskapets verdier er komplett i motsetning til mine egne, både profesjonelt og kreativt.

- Zynga handler ondskapsfullt

At Zynga avviste et skriv fra hans advokat om at han får beholde retten på spillet sitt, bekreftet riktignok noen av mistankene hans: Det er ikke et sted han ønsket å jobbe.

- Zynga har blitt kalt ondskapsfulle av både eksperter i industrien og av tidligere ansatte. Jeg kjenner mange utviklere som mener dette er naivt, skriver han, men mener nok han selv er desillusjonert:

- Når en eksisterer i et økosystem, og oppfører seg på en måte som går ut over balansen der, og som aktivt ødelegger både systemet og de andre spillerne i det, så tror jeg at ja, det er ondskapsfullt. Jeg mener Zynga gjør nettopp dette.

Dette er publisert før Dan Porters tvitringer. Porter skrev for få minutter siden at han er lei for hva han skrev, og at det ikke finnes unnskyldninger for det.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3