«Dragon Age 2» lanseres i mars

EA har offisielt annonsert oppfølgeren.

8. juli 2010 20:24

«Dragon Age: Origins» kom som en positiv overraskelse på PC- og konsollspillende rollespillentusiaster i fjor høst. Det at BioWare stod bak dette spillet burde være et kvalitetestegn i seg selv - spillet gikk hen og vant en rekke priser, fikk meget solide anmeldelser – og overgikk faktisk «Mass Effect 2» når det gjelder salgstall. Sterkt når man tenker på at dette var en helt ny merkevare.

Rob Bartel fra BioWare sier i et intervju med MCV at «Dragon Age: Origins» faktisk er utviklerens mest suksessfulle tittel noensinne, og overgikk ikke bare Mass Effect-spillene, men også klassikere som «Star Wars: Knights of the Old Republic», «Jade Empire» og «Baldur's Gate».

Slike bragder fører ofte til at oppfølgere blir annonsert, og det er nettopp det som nå har skjedd. Selv om EA fintet ut seg selv ved å lekke spillets eksistens noen timer før pressemeldingen ble sendt ut, er «Dragon Age 2» nå annonsert – og får lansering allerede tidlig neste år.

Spillet skal nemlig ut i mars 2011, og slippes til PC, Xbox 360 og PlayStation 3. De samme tre plattformene som fikk «Dragon Age: Origins» i november 2009.

- Fjorårets lansering av av «Dragon Age: Origins» var en av de mest suksessfulle i BioWares 15 år lange historie og en av de mest suksessrike nye spillmerkenavnene i EAs 28-årige historie, uttaler BioWare-grunnlegger Ray Muzyka i pressemeldingen.

- «Dragon Age 2» vil levere en episk historie og heve lista når det gjelder intens action i sjangeren. Vi er veldig fornøyde med å kunne levere denne neste, modige evolusjonen innen Dragon Age-universet til våre fans, fortsetter han.

ET TIÅR MED PRØVELSER

BioWare understreker at de både har tenkt å ta godt vare på eventuelt nye spillere til Dragon Age-verdenen, samtidig som de har fokus på å gi de mer erfarne en følelse av noe familiært.

- Vi forsterker det som gjorde «Dragon Age: Origins» til en så stor suksess, mens vi samtidig introduserer et mer dynamisk kampsystem, forbedrer grafikken og forteller den viktigste historien i vår verden, fortsetter Mark Darrah, som er produsent bak spillet.

Den nye hovedpersonen heter Hawke, en fattig flyktning og blir den mektige herskeren i spilluniverset. Her får du ikke skape din egen karakter, men er nødt til å holde ut med Hawke i løpet av spillets gang, kan det virke som. Du vil få oppleve en helt ny historie som strekker seg over ti år, og du blir stilt overfor tøffe, moralske valg som vil gi konsekvenser for handlingsforløpet. Hovedmålet er, som i mange andre RPG-spill, å samle allierte, grabbe til seg mest mulig rikdom og høste berømmelse mens du gjør progresjon i «Dragon Age 2».

Spillbladet Game Informer bretter ut enda flere detaljer i sitt nyeste nummer, der nettopp «Dragon Age 2» er forsideattraksjonen. Magasinet skriver ifølge VG247 at spillet vil foregå i en annen del av verdenen sammenlignet med det første Dragon Age, og at BioWare har pakket inn mange overraskelser som mens du spiller vil kaste lys over en større del av universet.

Også BioWares nettsider er oppdatert med mer informasjon, og her fokuserer utviklerne på å fortelle hvordan du (som Hawke) er en av få som har unnslippet levende etter at hjemstedet ditt blir totalt ødelagt. Du blir tvunget ut på et eventyr i en verden som er i konstant forandring, og må gå i allianse med de farligste, dødeligste skapningene du kommer over.

Hele spillet vil foregå over et helt tiår, og BioWare oppfordrer deg til å tenke som en general - og å krige som en Spartaner.

«Dragon Age 2» er under utvikling hos BioWares Edmonton-studio, og lanseres i mars 2011 til PlayStation 3, Xbox 360 og PC.

NB! Den første traileren og mer informasjon er lovet til GamesCom-spillmessen i midten av august.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3