Vi har sett «Call of Duty: Black Ops» i aksjon

Ambisjonsnivået er justert opp mange hakk, og Hollywood-følelsen er umiddelbar.

13. juli 2010 16:32

LOS ANGELES (PressFire.no): Tross dramaet i Modern Warfare-leiren, med forestående rettssaker mellom Activision og Infinity Ward, ser den andre Call of Duty-utvikleren, Treyarch, ut til å ha grodd ny selvtillit. Et av årets mest etterlengtede spill er uten tvil «Call of Duty: Black Ops», og utviklerne demonstrerte selvsikkert spillet for oss bak lukkede dører under E3-spillmessen i juni. Etter å ha levd litt i skyggen av Infinity Ward de siste årene, er det nå ingen spor av mindreverdighetskomplekser.

Community Manager Josh Olin har Xbox 360-kontrolleren i fast grep, og forteller at vi nå befinner oss over en fjellkjede i tidligere Sovjetunionen, ombord i overvåkningsflyet Lockhead SR-71 Blackbird.

Kameraet er ovenfra og det hele presenteres i svart-hvitt, ikke ulikt et satellittbilde eller bombeoppdragene som du kanskje husker fra «Call of Duty 4: Modern Warfare», men denne gangen er det snakk om overvåkning for å hjelpe bakkestyrkene. Olin gir en rekke ordre og informasjon som hjelper styrkene å velge retning og strategi, men det ser ut til å være ganske enkle strategiske elementer som brukes.

FLEKSIBEL KRIGFØRING MED PILER

Etterpå tar Olin kontroll over en av bakkestyrkene idet laget skal infiltrere en militærinstallasjon. Det blir ganske fort klart at Treyarch sikter på en mer filmastisk opplevelse denne gangen.

Kamerabruken og filmsekvensene er mer «Hollywood», men også hvordan oppdragene utarter er langt mer «over the top». Blant annet når Olin rappellerer ned en vegg for å hoppe inn gjennom et vindu før han plaffer ned alle inne i rommet.

Det delvis snøkledde fjellandskapet ser dramatisk ut, selv om spillmotoren begynner å vise aldringstegn. Det er bare ikke så effekt-rikt eller detaljert som for eksempel i «Battlefield: Bad Company 2», som faktisk har mange av de samme type omgivelsene som i «Call of Duty: Black Ops».

Under utviklingen av spillet har spesialagenter forklart Treyarch at armbrøster ble brukt under spesielle oppdrag under den kalde krigen i det tidligere Sovjetunionen. Under denne seansen demonstrerer Olin armbrøsten, og den viser seg å være en fleksibel rakker. I hovedsak fungerer den på mange måter som en snikskytterrifle. Du kan «holde pusten» for å øke treffsikkerheten, men du kan også bruke eksplosive piler. Sistnevnte funksjon trenger vi neppe å utdype nytten av.

Seksjonen Olin spiller er ikke av typen hvor du ligger i skjul og plukker ned fiender, men foregår inne i en leir hvor så å si alle fiender er relativt nære. Men siden det ikke er snakk om nærkamp, klarer han allikevel å plaffe ned de aller fleste idet de er innen rekkevidde, og når det blir for hett skifter han til en pil med eksplosiv spiss for å «rydde opp».

Treyarch velger også å vise oss en utvidet demonstrasjon fra helikopterdelen, som også ble vist på Microsoft sin pressekonferanse under E3.

HOLDER DET GRAFISKE MÅL?

Josh Olin kommer ut av jungelen og inn i en lysning. Midt i lysningen ser vi et helikopter. Det bryter ut kamp og det skytes heftig før Olin til slutt klarer å ta over helikopteret. Josh påpeker at han kan styre helikopteret fritt og at det ikke går på «skinner».

Han flyr nedover en elv midt i tett jungel mens han skyter raketter mot bakkeenheter omgitt av primitive bambushus, men havner også i luftkamper mot andre helikoptre. Mot luftenhetene må han prøve å unnvike angrep samtidig som han må bruke tid på å sende noen raketter for å skyte dem ned.

Det meste fra dette segmentet av spillet fikk vi se under pressekonferansen til Microsoft, men forrige gang avsluttet Treyarch når helikopteret må sende noen raketter mot en hule i et fjell. Nå fortsetter Olin videre til han kommer til en større base som også har en rørforsyning med olje, noe Olin reduserer til preteritum – noen raketter sprenger rørene i fillebiter og setter umiddelbart innholdet i et flammende inferno.

«Call of Duty: Black Ops» gir Treyarch en unik mulighet til å vise en verden at de ikke vil gjøre skam på Call of Duty-serien. Foreløpig ser spillet ut som en mer filmatisk opplevelse enn hva vi har vært vant til fra selskapet, som gjennom «Call of Duty 3» og «Call of Duty World at War» har valgt det trygge, sikre - mens Infinity Ward har fått æren for å innovere og utfordre gjennom to Modern Warfare-utgivelser. 

Men spillet avslører også at spillmotoren som ligger i bunn hadde hatt godt av en arvtager med litt mer 2010 over seg - når verdens største krigsspillserie får et nytt spill skulle en tro at det tekniske klarte å følge kalenderen.

«Call of Duty: Black Ops» utvikles til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 og slippes 12. november. I tillegg utvikles det egne versjoner av spillet til Nintendo Wii og DS.

E3-traileren:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3