Blizzard planlegger å implementere en markedsplass i Battle.net-tjenesten sin. Det vil gjøre det mulig for både amatørspilldesignere og Blizzard å tilby sine «StarCraft II»-kart og mods, enten gratis eller for penger.
Det viser seg likevel som en større oppgave for spillgiganten enn først antatt. Og designsjefen for «StarCraft II», Dustin Browder, fortviler.
- Som du kan forestille deg, er det utrolig mange utfordringer som må løses. Vi prøver å løse disse problemene. Men jeg vet ikke hvordan vi skal gå frem når det kommer til å beskytte spillernes rettigheter. Hvor mye burde man få lov å ta for produktet sitt, spør Browder i et intervju med Eurogamer.
Battle.net-markedsplassen ble først annonsert på Blizzcon i 2009, men kom ikke med til lanseringen av «StarCraft II» i fjor sommer. I stedet har Blizzard valgt å utsette prosjektet til når produktet kan anses som ferdigstilt. På spørsmål fra Eurogamer om hele prosjektet står i fare for å bli skrinlagt, svarer Browder dette:
- Hvem vet? Alt er mulig. Vi har kansellert ferdigstilte spill før. «Warcraft Adventures» var praktisk talt ferdig, men det kom aldri ut.
Blizzard er beryktet for å gi ut spillene sine og lansere nye tjenester når de anser dem som ferdige, og er forsiktige med å sette noen faste lanseringsdatoer. Selskapet har også en streng kvalitetsikring på sine spill, som har ført til at spill som nettopp «Warcraft Adventures» og «Starcraft Ghost» ble skrinlagt.
Det ble også avslørt nå nylig at sistnevnte ble kansellert på grunn av suksessen til «World of Warcraft».
Battle.net Marketplace har ikke fått noen tentativ lanseringsdato. Du kan lese vår anmeldelse av «Starcraft II» her.