(PressFire.no): Med enorme salgstall har «Call of Duty»-serien ikke bare blitt kjent som den økonomiske spydspissen i spillbransjen, men også ofte blitt brukt som eksempelet på hvor stort kulturproduktet har blitt.
Hvert spill har stort sett sprengt salgsrekorder og overgått det forrige på salgslistene, men med fjorårets «Call of Duty: Ghosts» dunket serien hodet i taket.
Anmelderne så ut til å ha fått nok, og mange spillere sa seg enige.
En analytiker fra selskapet Sterne Agee forventer at dette vil gjøre at millioner av spillere i år vil tenke seg godt om før de kjøper spillet, skriver Cinema Blend.
Arvind Bhatia mener at så mange som tre millioner vil droppe å kjøpe årets «Call of Duty: Advanced Warfare».
Blant grunnene til nedgangen nevner Bhatia blant annet at spillerne var skuffet over «Call of Duty: Ghosts», og at de denne gangen først vil se hvordan spillet blir når anmeldelsene har kommet ut.
Han påpeker også at det lavere salget på forrige generasjons konsoller vil påvirke salget negativt.
At folk sitter på gjerdet for valg av neste generasjons konsoll kan også påvirke salget, ifølge analytikeren.
Gode anmeldelser eller anbefalinger fra venner og kjente kan imidlertid påvirke salget positivt, mener Bhatia. Han påpeker også at det mangler konkurranse før jul etter at «Battlefield: Hardline» ble utsatt til tidlig neste år.
Forhåndssalget av «Call of Duty: Advanced Warfare» er lavere enn hva Activision har blitt vant til med den populære serien, noe som kan tyde på at analytikerens skepsis har grobunn.
Men selv om tre millioner ikke kjøper årets spill, er det fortsatt snakk om 17 millioner solgte spill. Det vil fremdeles være en av årets mest solgte.
«Call of Duty: Advanced Warfare» slippes til PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One og Windows 4. november.