- Aldri igjen

Mener sluttspurten for iOS-spillet «Infinity Blade II» ble for mye.

2. desember 2011 14:55

(PressFire.no): I fjor slapp Chair Entertainment og Epic Games det imponerende iPad-spillet «Infinity Blade», og i disse dager er oppfølgeren lanseringsklart.

Det vil si at utviklingstiden på spillet har vært ganske kort og intenst. Så intenst at Chair-grunnleggeren Donald Mustard aldri vil gjenta gildet.

- Vi har gjort dette to ganger nå, og i retrospekt mener jeg at utviklingssyklusene våre er litt for korte. Spillene våre er ikke mindre polerte av den grunn, men vi er langt mer utbrente på grunn av det, sier han til Gamasutra.com, og påpeker at innspurten ikke er effektiv - og at de to tre siste månedene krevde at vi gikk en «dødsmarsj».

- Dette kommer vi aldri til å gjøre igjen. Det er ikke verdt kostnaden. Jeg vil heller ha to eller tre ekstra måneder i stedet for at alle blir utbrente, eller at jeg blir utbrent. 

Mustard og Chair Entertainment er ikke de eneste som har uttalt seg om den intense innspurten som spillutviklere har før et spill skal ut. Bare de siste årene har blant annet «L.A.  Noire», «Crysis 2» og «Red Dead Redemption» blitt anklaget for dårlige arbeidsforhold og i overkant intense arbeidsperioder for de ansatte. Selv «Uncharted 3»-utviklerne beskrev sluttspurten som «brutal».

«Infinity Blade II» ligger nå på App-store og koster 49 kroner.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3