(PressFire.no): Electronic Arts er, som ventet, svært fornøyd med storselgerne «FIFA 13» og «Battlefield 3».
Disse to, i tillegg til mobilspillet «The Simpsons: Tapped Out», ble fremhevet da EA la fram sine ferskeste regnskap.
«Medal of Honor: Warfighter» ble syndebukken, og selskapet peker i retning av dette spillet i et forsøk på å forklare hvorfor inntjeningen i siste kvartal av 2012 var lavere enn året før.
Peter Moore i EA sier rett ut at denne skytespillserien nå er lagt på is – eller, «tatt ut av rotasjon», som han kaller det.
- Kritikerne var polariserte, og ga spillet karakterer som vi, ærlig talt, syns var lavere enn fortjent.
- Dette har vi lagt bak oss nå. Vi tar «Medal of Honor» ut av rotasjon, sier Peter Moore, ifølge Eurogamer.
Samtidig avslører han at EA har en plan for å fortsette å tilby skytespill på årlig basis, men denne arbeidsplanen inkluderer altså ikke «Medal of Honor».
Frank Gibeau går enda lengre i å kritisere «Warfighter»:
- Vi er i en bransje som er drevet av suksesser, der det handler om hva du klarer å bygge over en gitt periode – og der du virkelig må levere i markedet. Ærlig talt, vi misset med «Medal of Honor», og vi tar ansvaret for det, sier Gibeau ifølge Eurogamer.
I 2010 introduserte Danger Close «Medal of Honor» etter noen års pause. Fokuset var da flyttet fra andre verdenskrig, som serien lenge var kjent for. Nå var rammen lagt til Midtøsten i stedet.
Spillet ble boikotten av interesseorganisasjoner som jobber for det amerikanske forsvaret, mye på grunn av at det var planlagt å ha en flerspillerdel der to lag – Taliban mot «koalisjonsstyrker» – kjempet mot hverandre.
Til tross for at dette ble endret i siste liten, fikk aldri EA og Danger Close den aksepten fra amerikanske soldater som de hadde håpet på.
Også i 2010, etter lanseringen av «Medal of Honor», skyldte EA på dette spillet. Aksjekursen til selskapet sank kraftig etter at anmeldelser ble publisert verden over.
- Hadde jeg skrevet en bok som solgte 50.000 eksemplarer hadde jeg prestert en bestselger. Selger spillet 50.000 mister jeg sannsynligvis jobben, fortalte Greg Goodrich til PressFire i et forsøk på å se humoristisk på det faktum at spillet hans ble fulgt med argusøyne like før lansering i 2010.
Greg Goodrich har nylig oppdatert sin status på LinkedIn og oppgir der at han ikke lenger jobber i EA.