SAN FRANCISCO (PressFire.no): - Vi hadde nok skrudd av auksjonshuset om vi kunne, forteller den nylig avgåtte «Diablo III»-kapteinen Jay Wilson under sitt foredrag på årets Game Developers Conference.
Temaet for dagen var actionrollespillets syv grunnpillarer, og i hvor stor grad Blizzard lyktes med å oppfylle dem. Wilson mener at auksjonshuset har vært en pine for dem.
- Tanken var at folk skulle jobbe seg opp mot å kunne drepe Diablo, men til syvende og sist handlet det bare om at cash is king, sukket eks-produsenten.
Ifølge foredraget har den tidvis kontroversielle storutgivelsen fortsatt rundt én million aktive spillere hver dag. Tre ganger så mange besøker The Sanctuary på månedsbasis.
- Vi trodde bare et fåtall av spillerne skulle bruke auksjonshuset. «Jeg stusser over en iPhone app til to dollar, skal jeg virkelig bruke masse penger på gjenstander i et spill?», røpet Wilson.
På forhånd hadde Blizzard også antatt at spillverdenens befolkning skulle være litt selektive med gjenstandene de la ut. I etterkant erfarte de at folk la ut stort sett alt, fordi det ikke hadde noen ulemper.
- Resultatet er at auksjonshusene skader spillets belønninger. Den delen hvor du betaler med digitalt gull er faktisk mer skadelig enn den der du bruker ekte penger, fordi volumet er så mye større der.
Utviklerne insisterer fortsatt på at mange av de opprinnelige ambisjonene med markedsplassen ble oppfylt, og at det har hatt positive bidrag også.
- Auksjonshuset reduserer kontosvindel og -hacking. Spillerne slipper å besøke tredjepartssider og bli lurt for ekte penger, insisterer Wilson.
En annen motivasjon var simpelthen at spillerne angivelig ønsket en organisert arena av dette slaget, etter at det andre spillet i serien nøt ekstremt hyppig handling mellom spillere.
- Vi er fortsatt veldig fornøyde med å ha gitt spillerne et alternativ til å handle gjennom eksterne sider, selv om det betyr at våre sikkerhetstiltak har blitt enda viktigere.
Når Jay Wilson snakker om at de ikke kan fjerne auksjonshuset, er det rett og slett fordi de ikke vet nok om spillernes forhold til det.
- Vi vet ingenting om hvor mange som elsker det eller ikke. Om vi fjerner det, hva skjer da? undret han retorisk.
Stort sett alle spillere skal etter sigende ha vært innom auksjonshuset på et punkt, og over halvparten av dem bruker det jevnlig.
- Vi jobber veldig hardt med en løsning, lover gamlesjefen, som ikke kommer til å delta veldig aktivt selv. Han har gått over til å lede et annet, superhemmelig prosjekt hos Blizzard.
Les resten av Blizzards gjennomgang av «Diablo III» litt senere, der Wilson blant annet snakker om hvordan han lot seg inspirere av «Battlestar Galactica» til actionrollespillet.