(PressFire.no): Velkommen opp av hvelvet! Håper du føler deg utvilt etter to hundre år med kryosøvn.
Vi i Vault-Tec-korporasjonen vil gjerne benytte denne muligheten til å takke deg for at du valgte vår familieløsning i Vault 111 – og det er vår fornøyelse å kunne meddele at du har kommet helskinnet gjennom atomkatastrofen.

Vi vil samtidig kondolere så mye med tapet av alle du noen sinne har kjent, og beklage at du er eneste overlevende. Den dårlige nyheten er at verden ble gruslagt under atomkrigen, men den gode nyheten er at du nå slipper å jobbe ni til fire for å betale skatt.
Så «have a Nuka–Cola and a smile», grip dommedagen – og ta en tur ut i det som gjenstår av Boston. Benytt gjerne sjansen til å få med deg alle severdighetene i Massachusetts mens du stjeler alt som ikke er spikret fast – og benytter radioen i din hendige Pip-Boy.

Hva har skjedd mens du lå i dvale?
Er jo viktig å være radioaktiv. Håper du liker å høre «The Ink Spots» tusenvis av ganger på rad.
Se forresten opp for bloatfluer, cazadors, albino-radskorpioner, ildmaur, kjempeknelere, deathclaws, centaurs, feral ghouls, molerotter, super-mutanter, yao guai-bjørner, mirelurker, bloodbugs, Mr. Gutsy-er, robohjerner, vaktroboter, kamproboter, villhunder og mygg.
Bare for å nevne noen av de iltre fiendene du kan møte på din glade vei.
Ok, det er fortsatt noen uker til «Fallout 4» endelig slippes, men i ventetiden kan vi jo ta en rask gjennomgang av hva som har skjedd mens du har ligget i dvale.

Bombeformet oppsummering
Det er en tankevekker at mange av dem som kommer til å vie måneder av livet sitt på «Fallout 4» ikke engang var født da det første spillet i serien kom i 1997.
Originalen har med god grunn fortsatt sine hardbarkede fans, men for mange startet denne serien først da Bethesda kjøpte opp rettighetene og ga oss «Fallout 3» for sju år siden.
Det var likevel Interplay/Black Isle Studios som skapte de fleste sentrale elementene i den vidtspennende mytologien i sine to isometriske «Fallout»-spill, som nå er gjenutgitt i den atombombeformede PC-samlingen «Fallout Anthology».

«Den store krigen»
Det er også verdt å merke seg at «Fallout»-serien ikke utspiller seg i vår verden, men i en alternativ dimensjon der mikroprosessoren aldri ble oppfunnet – og de teknologiske nyvinningene sirklet rundt utviklingen av vakuumrør og atomenergi.
USA stagnerte i etterkrigstida, fryst fast i 1950-tallets fremtidsoptimisme, art deco-design og kald krig-paranoia.

Rundt 125 år senere var USA fortsatt et forbrukersamfunn der far røyket pipe og gikk med hatt, mens mor serverte mat i aftenkjole. Hun fikk imidlertid hjelp av husholdningsroboter kalt Mr. Handy, familien kunne leve i trygg visshet om at kontoret til far var beskyttet av Protectrons, og barna kunne leke med sine egne atomvåpen.
En fin tid.
Men den kalde krigen fortsatte med Kina og Russland som USAs argeste motstandere, og konfliktene eskalerte etter energikrisen i 2050. Verden begynte å gå tom for fossilt brensel, og kampen om naturresursene resulterte til slutt i «Den store krigen».

Ikke drikk vann fra toalettet!
23. oktober 2077 ble de første atomvåpnene avfyrt, men ingen vet hvilken stormakt som trykket på den røde knappen først. Bombene traff den amerikanske vestkysten, og to timer senere var det takk for seg.
Kloden var ødelagt, og den lange atomvinteren begynte.
Men for noen fortsatte livet etter dommedagen, til stor del takket være Vault-Tecs avanserte «Hvelv».
Cirka 122 bunkere ble konstruert rundt i USA, offisielt for å beskytte tusenvis av amerikanere under en eventuell atomkrig.
Uoffisielt: et storstilt sosialt eksperiment iscenesatt av amerikanske myndigheter.
Bare en promille kom seg inn i bunkerne før bombene detonerte, og bare et fåtall av dem overlevde eksperimentene lenge nok til å komme seg helskinnet ut igjen.
Historieoppfriskere
Føler du for å få en mer inngående oppfrisker i «Fallout»-forhistorien, kan jeg varmt anbefale ShoddyCasts glimrende dokumentarserie «The Storyteller: A Fallout Lore Series», som går igjennom alle aspekter av denne mytologien på en veldig grundig og oversiktlig måte.
Hvis du fortsatt spiller «New Vegas» på PC kan du dessuten laste ned denne historiefortelleren som en egen mod, som inkluderer et eksklusivt gjestespill fra radioprateren Three Dog.
Skal bli spennende å se om denne gjenoppstår i en eller annen form til «Fallout 4», etter at Bethesda åpner opp slusene for modding på konsollene neste år.
Noen fans har allerede begynt å forberede arbeidet på ambisiøse historieutvidelser, så dette kan bli skikkelig spennende.

Frykt utløste kreativitet
Hvis vi kan spore apokalyptisk historiefortelling tilbake til Johannes’ åpenbaring i fantasy-antologien «Det nye testamentet», fikk den post-apokalyptiske sjangeren sin spede start med blant annet Mary Shelley-romanen «The Last Man» fra 1826 og Richard Jefferies’ «After London» (1885).
Forholdet til dommedagen forandret seg drastisk etter at Oppenheimer puslet med manhattan-prosjektet, og redselen for atombomben ble en realitet. Bombingen av Nagasaki og Hiroshima i 1945 satte frykten i sving i hele verdens befolkning, og frykten satte samtidig fantasien i fri flyt blant forfattere og filmskapere.
«Fallout»-serien har håndplukket inspirasjon fra mange av dem, og spillene inneholder referanser til omtrent alt du kan komme på av postapokalyptisk fiksjon.
Fra Monty Python til «Wasteland»
Samt en rekke referanser, påskeegg og in-jokes som dekker alt fra Monty Python, til «Dr Who». De fremste inspirasjonskildene var likevel «Mad Max»-serien, samt Harlan Ellison-filmatiseringen «A Boy and His Dog» fra 1975.
Og den aller, aller fremste inspirasjonskilden var jo forgjengeren «Wasteland», PV-spillet som startet alt sammen.
Hvis du savner isometrisk synsvinkel og turbasert fighting, kan du jo varme opp Kickstarter-finansierte «Wasteland 2», som i disse dager slippes i en «Director’s Cut» til PS4 og XBone.

et smell.
Ventet i det lengste med å annonsere «Fallout 4»
Men tilbake til «Fallout». Det har gått fem år siden «New Vegas», og siden den gangen har mye skjedd.
Ikke minst når det gjelder falske rykter om et fjerde «Fallout»-spill.
Bethesda valgte imidlertid å holde helt tett om alt arbeidet frem til selskapet kunne avduke «Fallout 4» i begynnelsen av juni i år, og på deres pressekonferanse under E3 knappe to uker senere kunne spillregissør Todd Howard avsløre at det vil bli sluppet allerede i november. I år.
Bare fem måneder fra annonsering til spillslipp er veldig uvanlig i disse dager, men som Bethesdas markedsføringssjef Pete Hines stadig har sagt i intervjuer: «Hadde det vært opp til Todd Howard, ville vi ha annonsert og sluppet spillet omtrent samtidig».

Boston atom-maraton
«Fallout 4» tar oss for første gang tilbake til oktober 2077, i tiden like før bombene falt. Vi har allerede sett deler av denne prologen under Bethesdas E3-demonstrasjon, og har fått en forsmak på hvordan alt vil fungere i praksis.
I en tid der vi vanligvis blir teppebombet av reklame flere år før spillene dukker opp, føles det forfriskende at vi fortsatt vet såpass like om «Fallout 4».
Men vi vet i alle fall at det utspiller seg i Boston, Massachusetts, og i deler av «The New England Commonwealth».
Så du skal ikke se helt bort ifra at kartet kan inkludere områder i blant annet Maine, Rhode Island og Connecticut – i alle fall i de planlagte utvidelsespakkene som slippes utover neste år.

Dogmeat er trofast følgesvenn
Hovedpersonen vil for første gang være stemmelagt, enten man velger å spille som mann eller kvinne.
Han/hun gjenoppstår fra Vault 111 to hundre år etter atomkrigen, etter en lang slumrestund i nedfryst tilstand.
Vi vet også at hovedpersonen kort tid etterpå får en trofast (og heldigvis udødelig) følgesvenn i schæferhunden Dogmeat.

Man vil sammenlagt kunne rekruttere et dusin følgesvenner, som inkluderer Mister Handy-roboten Codsworth, avis-redaktøren Piper og en navnløs Super-mutant vi håper er like kul som Fawkes.
Og ja, man kan innlede forhold til følgesvennene sine, hvis du lurer på hvordan det er å ligge med en Super-mutant. Vi tipper: litt godt, men mest vondt.
Vi har også fått små hint om at historiekampanjen sirkler rundt en konflikt med androider skapt på det mystiske Commonwealth Institute, som ble nevn i «Fallout 3».
Vi mistenker også at hovedpersonens familiebånd også vil spille en rolle.

Radioaktive stormer
Vi vet dessuten at skytemekanikken og kampsystemet har fått en skikkelig overhaling siden sist, med hjelp av kollegaene i id Software.
V.A.T.S.-systemet har fått noen forbedringer, og utspiller seg nå i sakte film for å øke spenningen.
Man kan bygge baser og hus og hele nabolag, samt modifisere våpen og rustninger med hjelp av skrap man finner under sine eventyr.
«Fallout 4» har også et nytt værsystem, med radioaktive stormer som forhåpentligvis fungerer litt annerledes enn dem i «Mad Max».
Spillet slutter ikke etter at hovedhistorien er over, og det er ingen «level cap».
Todd Howard hevder dette er Bethesdas mest ambisiøse og detaljerte spillverden hittil. Deres første spill siden «Skyrim» (hvis vi ser bort det grådig avhengighetsdannende mobilspillet «Fallout Shelter»), med omtrent samme størrelse på landområdet.
Bethesda har spilt inn over 111 000 replikker til «Fallout 4», mer enn «Fallout 3» og «Skyrim» til sammen – og forhåpentligvis nevner ingen av dem noe om en pil i kneet.
Vi vet forresten enda en ting: at snittprosenten av sykemeldinger kommer til å øke markant i tiden etter spillslippet 11. november. Ifølge Todd Howard kan du spille «Fallout 4» over fire hundre timer uten å oppdage alt, så du kommer ikke særlig langt med en ussel tredagers. God tur!
Fem «Fallout» fan-filmerDet har vært gjort flere mislykkede forsøk på å lage film fra «Fallout»-universet, og løse planer om en TV-serie – men det nærmeste vi hittil har kommet er den seneste «Fallout 4»-traileren, som angivelig er produsert av Guillermo del Toros produksjonsselskap, Mirada Studios. Frem til en vaskekte kinofilm eventuelt blir virkelighet, har flere hardbarkede «Fallout»-entusiaster laget sine egne fan-filmer.
Her er fem av de beste:

«FALLOUT: NUKA BREAK»
Denne ambisiøse fan-filmen er laget av en gjeng som kaller seg Wayside Creations, og er noe mer enn bare et hobbyprosjekt. «Nuka Break» har blitt et fenomen som er sett av tretten millioner besøkende, og inkluderer en webserie på hittil to sesonger.
En tredje, Kickstarter-finansiert sesong med undertittelen «Tales from the Wasteland» kommer i løpet av vinteren. Bethesda har gitt «Nuka Break» sin velsignelse, og hyllet serien i «New Vegas»-utvidelsen «Gun Runners’ Arsenal» - der du kan få tak i et våpen kalt Nuka-Breaker.
Se filmen her!
«FALLOUT: NUKA BREAK – RED STAR»
Wayside Creations overgikk seg selv med oppfølgeren «Red Star», en mer seriøs sidehistorie som er laget med kreativ hjelp fra «Fallout»-utviklerne Tim Cain og Chris Avellone:
Se filmen her!

«FALLOUT: LANIUS»
Denne polerte, australskproduserte kortfilmen forteller forhistorien til den romerske erkefienden Legate Lanius fra «New Vegas», der den originale stemmeleggeren fra spillet (Mitch Lewis) gjentar rollen. «Fallout: Lanius» er finansiert med hjelp av Indiegogo, og åpenbart inspirert av Zack Snyders «300» (komplett med digital blodsprut).
Ifølge produsentenes Facebook-side, har de planer om både en oppfølgerkortfilm og et ambisiøst prosjekt som angivelig skal bli en blanding av «Fallout» og «Pokemon»!
Noe de håper vil bli «et autentisk kulturelt fenomen» og «en av de største underholdnings-IPer til å noensinne skapt i Australia». Så ingenting å utsette på ambisjonsnivået.
Se filmen her!

«FALLOUT VS. SKYRIM»
Hva ville ha skjedd hvis den ensomme vandreren fra «Fallout 3» fikk tekniske problemer med Pip-Boyen sin på sin glade vei til Megaton, og i stedet endte opp ansikt til ansikt med The Dragonborn i «Skyrim»? Vel, noe sånt som dette.
Se filmen her!
«FALLOUT: CROSSROADS»
Caesars Legion er tilbake i denne fanfilmen fra «New Vegas», der The Courier tar en avstikker for å assistere en gjeng NCR-soldater i knipe. Laget for lommerusk av den unge filmstudenten Nick Laurant, som også sto bak western-webserien «Black Sand».
Se filmen her!