(PressFire.no): Da «Kopps»- og «Jalla! Jalla!»-regissøren Josef Fares i fjor annonserte at han skulle lage spill, var det utydelig hvor ambisjonsnivået lå.
I går ble duken dratt av «Brothers: A Tale of Two Sons». Det viser seg at komikeren og de nye kollegaene hans har satt brukt det siste året på å sette sammen et imponerende eventyrspill. Traileren kan du se nederst på denne sida.
- Da jeg først så for meg «Brothers», visste jeg at jeg ville kompinere de dype, oppslukende historiene fra filmverden med den fysiske opplevelsen av et videospill, skal Fares ha uttalt ifølge Shacknews.
Det ambisiøse spillet lages med den populære Unreal-motoren, og skal utgis til Windows (Steam), Xbox Live Arcade og PlayStation Network neste vår.
Filmskaperen har alliert seg med de svenske skytespillekspertene Starbreeze, som blant annet lagde de to kulthitene i «The Chronicles of Riddick»-serien i tilegg til å gjenopplive «Syndicate» i fjor.
Det nye prosjektet deres er noe ganske annet.
- Spillerne skal knytte følelsesbånd med figurene når de vandrer gjennom langstrakte interaktive omgivelser som fredlige landskap, fryktinngytende skoger og farlige fjellskrenter, fortsatte regissøren.
- Eventyret handler om to brødre, som må ut på eventyr etter «livets vann» for å kurere den døende faren sin, lyder annonseringen.
På veien slår de følge med en slags steinkjempe, som hjelper dem med å forsere hinder og kronglete landskap.
Familieforhold har stadig vært i fokus i Fares' filmer. For to år siden slapp han filmen «Farsan», hvor hans egen far spiller en karikert versjon av seg selv. «Brothers» ser sånn sett ut til å være en mer alvorstung skildring av blodsbånd.
Fares skal selv være en erfaren spiller, og kom frem til idéen sammen med mellommannselskapet The Story Lab.
Erfarne Starbreeze skal ha blitt umiddelbart overbevist av historien, som kan minne en anelse om det følelsesladde plattformspillet «Papo & Yo» fra tidligere I år.
Hva skytespillet ellers holder på med er uklart. Men det blir nok ikke færre skytespill fremover, etter at de kjøpte studioet bak «Payday: The Heist».