Sledgehammer Games basert i San Francisco ble hentet inn for å sy sammen det tredje spillet i Activisions flaggskipserie, «Call of Duty: Modern Warfare». Sammen med restene av Infinity Ward fikk de tilbud om å lage det nye spillet i ett spillverdens største merkenavn.
Det klarte de ikke å takke nei til.
Men det betydde også dessverre at de måtte skrinlegge sitt opprinnelige oppdrag – å lage et tredjepersons actioneventyr i «Call of Duty»-universet. Dette bekreftet Sledgehammer Games overfor PressFire under E3 i sommer.
- Vi begynte å lage et spill i actionsjangeren. Vi brukte noen få måneder på dette prosjektet. De (Activision – journ.merk.) kom til oss og sa de likte det vi hadde lagd. Etter det møtte vi folka i Infinity Ward, og kom godt overens.
- Vi ble til slutt spurt om vi hadde lyst til å jobbe med Call of Duty. «La meg tenke; har vi lyst til å jobbe med det største spillet, det største merkenavnet innen underholdningsindustrien…? Hmmm, ja, hvorfor ikke!», fortalte Glen Schofield til PressFire, uten da å gå inn på hva dette mystiske pilotprosjektet for Activision dreide seg om.
I et ferskt intervju med Gamespot i forbindelse med «Call of Duty»-eventet Call of Duty XP som nå pågår i Los Angeles, forteller Sledgehammer at de jobbet mellom seks og åtte måneder på dette spillet. De velger også å beskrive spillet som en krysning mellom «Uncharted» og «Call of Duty».
I og med at store deler av studioet jobbet på «Dead Space» er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan et sånt spill kunne blitt.
Activision har uttalt at dette spillet likevel kan bli gitt ut ved en senere anledning.
- De jobbet opprinnelig med en utvidelse av «Call of Duty»-serien i actioneventyrsjangeren, og det er fremdeles et spill jeg har lyst til å spille, skal Activision-topp Eric Hirchberg ha fortalt.
Ifølge Sledgehammer selv skal prototypen ha vært «overbevisende og sett veldig bra ut».
«Call of Duty: Modern Warfare 3» slippes til Xbox 360, PS3, PC og Wii 8. november.