(PressFire.no): I en artikkel hos New York Times, om at det nå undervises i spilldesign på lik linje med teater, tv og film på Universitetet i New York, kommer det fram at både Microsoft, Sony og Nintendo følger med skolene for å finne nye spillskapertalent.
Studiet ved universitetet i New York har bare eksistert i ett semester og de første studentene runder av året i disse dager. Neste år er det planen å introdusere en bachelor-grad til studiet.
– Historisk sett har jeg alltid fulgt med disse programmene. Det er bare de senere årene at de har blitt meningsfulle, forteller Alex Lee fra et Sony-studio i San Mateo i California.
Han var involvert i undervisning på Universitetet ved Carnegie Mellon, hvor noen elever endte opp med å få praksisplasser og jobber hos Sony.
Til slutt ledet det til et eget spillstudio som neste uke skal avduke sitt aller første prosjekt under E3 i Los Angeles. Spillet er fremdeles helt ukjent, men studioet heter Pixelopus og det er mest sannsynligvis snakk om et spill til håndholdtkonsollen PlayStation Vita.
Et annet eksempel er mannen som sto bak idéen til «The Unfinished Swan», som ble huket inn av Sony på grunn av en video alene. Spillet havnet til slutt i en slags inkubator hos Sonys studio i Santa Monica og kom ut til PlayStation 3.
Chris Charla, som jobber med å få indie-utviklere til å gi ut spillene sine på Xbox One, påpeker at studentene fra denne typen program lager de mest banebrytende spillene i verden.
Blant de spillene som de senere årene har fått mest oppmerksomhet, finner vi «Journey» fra thatgamecompany - et spillstudio som ble grunnlagt av to som studerte spilldesign sammen. Studioet har stått bak tre spill, som alle har fått oppmerksomhet for å være originale og banebrytende.
Ifølge New York Times består studentene fra det første kullet hos Universitetet i New York ikke bare av nye utviklere, men også erfarne spillskapere som har sett seg lei av begrenset kreativitet i etablerte spillselskaper. I tillegg er omtrent halvparten ikke-amerikanske statsborgere.
Mannen som er ansvarlig for spillsenteret på universitetet, Frank Lents, forteller at å lage spill er som å kombinere alt som er vanskelig med å bygge en bro med utfordringene forbundet med å komponere en opera.
Han påpeker også at nå som spill blir mer og mer akseptert som kulturform, betyr det kanskje at den neste utfordringen blir å holde dem rare og skumle.
Foto: «The Unfinished Swan» / Sony