Stor forbrukertest: Halvparten følger ikke loven ved reklamasjon på spillkontrollere

Vi testet 14 norske kjeder og nettbutikker.

8. august 2019 19:46

(PressFire.no): Nylig ble det klart at Nintendo blir saksøkt av en rekke kunder i USA for håndkontrollere som ikke fungerer som de skal. Problemet er at kontrollene innimellom ikke leverer riktig signal til konsollen – som resulterer i at spillfigurer flytter på seg selv uten at du tar i kontrolleren.

Disse har fem års reklamasjonsfrist.

PressFire ble kontaktet at flere lesere som nevnte at de ikke hadde fått levert inn kontrollerene sine der de ble kjøpt, noen med beskjed om at kontrollere kun hadde to års reklamasjonsfrist.

Da vi sjekket litt rundt på nettet så vi at flere hadde hatt problemer med å få levert inn fuskende kontrollere, og at grunnen ofte var at det hadde gått for lang tid fra kjøpsøyeblikket.

PressFire tok derfor kontakt med en rekke butikkjeder og nettbutikker for å sjekke hvordan ståa er på å levere tilbake kontrollere som ikke fungerer som de skal.

Vi snakket også med Forbrukerrådet, som uten særlig tvil kunne slå fast at spillkontrollere har fem års reklamasjonsfrist – ikke to.

- Et produkt som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, har fem års klagefrist etter forbrukerkjøpsloven. Det er ingen tvil om at en spillkonsoll har en levetid langt over to på, og dermed har fem års klagefrist, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

En kan ikke stykke opp innholdet som følger med en konsoll, inkludert kontrollere, og si at dette ikke har lavere klagefrist. Kontrollere kjøpt enkeltvis har også den samme klagefristen.

Det er dekning for å si at en forbruker må forvente en levetid vesentlig lengre enn to år på en håndkontroll, uansett hvordan en kjøpes, noe som gir 5 år reklamasjonsfrist på håndkontroller, sier Iversen.

En skal derimot huske på at kontrollere kan slutte å fungere som følge av slitasje gjennom vanlig bruk. Du vil i slike tilfeller ikke ha krav på å få kontrolleren reparert.

- En forbruker som spiller mye, vil potensielt kunne slite ut håndkontrollene i løpet av en periode på fem år. Kontrollene kan selvfølgelig også gå i stykker som følge av uhell eller andre brukerfeil, forklarer Iversen.

Du vil med andre ord neppe få fikset kontrolleren om du leverer inn en som har slitte knapper eller analogstikker etter fire og et halvt år, siden dette er vanlig slitasje.

Testen

PressFire kontaktet alle butikkene i testen med spørsmål om reparasjon av en 3-4 år gammel kontroller som hadde begynt å vise tegn til fusking ved at den ikke lenger koblet seg til konsollen.

Vi valgte å bruke en slik feil, da trådløs-chipen i kontrolleren neppe påvirkes av vanlig ytre slitasje på knapper og analogstikker, og fordi problemet er forholdsvis uvanlig.

Målet var å se om butikkene håndhevet kravet om fem års reklamasjonsfrist. Slik gikk det hele:

 


Clas Ohlson

Uten videre spørsmål fra oss sier den første kundesupport-representanten at kjeden opererer med fem års reklamasjons på spillkontrollere. Selv om du har kjøpt kontrolleren på nett kan du ta den med til en av deres butikker, forklarer de.

Resultat:   Clas Ohlson bryter ikke forbrukerkjøpsloven.

 

Elkjøp

Vi har fra leserne hørt om vanskeligheter med å levere inn defekte kontrollere etter to år hos Elkjøp, der en leser spesifikt hadde fått beskjed om at kontrollere gikk som «spillutstyr» og dermed ikke hadde mer enn to års reklamasjonsfrist.

Men da vi kontaktet de fikk vi beskjed med én gang at de opererer med et års garanti og fem års reklamasjonsfrist – det var bare å ta med kontrolleren på en av deres butikker.

Det skal med andre ord ikke være noe problem å levere inn kontrollere her.

Resultat:   Elkjøp bryter ikke forbrukerkjøpsloven.

 

Gamestop

Da vi kontaktet Gamestop fikk vi beskjed om at kontrollere kjøpt hos de har et års garanti og ytterligere et års reklamasjon. Vår kontroller som var tre år gammel var dessverre utenfor dette, og de ville ikke ta den inn til reparasjon.

Ved ytterligere utspørring forklarte Gamestop at bare selve konsollene har fem års reklamasjonsfrist.

- Konsoller har fem år reklamasjon, men kontrollere har to år, sier Gamestop til oss.

Resultat:   Gamestop bryter forbrukerkjøpsloven.

 

Platekompaniet

Vi fikk beskjed med en gang at det bare er å ta med kontrolleren til nærmeste Platekompaniet-butikk, og at det er fem års reklamasjonsfrist på alle spillkontrollere.

Ingen problemer der, altså. Butikken anbefalte å ta ting direkte med produsenten ettersom det vanligvis gikk raskere, men kunne også gjøre dette for deg.

Resultat:   Platekompaniet bryter ikke forbrukerkjøpsloven.

 


Teknikmagasinet

Vi fikk først oppgitt at det kun var to års garanti på PS4-kontrolleren vår. Da vi spurte ytterligere om reklamasjon , fikk vi beskjed om at vi burde ta det med produsent Sony.

Etter at vi spurte om vi kunne ta den med til en av deres butikker, ble vi fortalt at det sannsynligvis ikke kom til å gå, fordi bevisbyrden på produksjonsfeil lå hos oss som kjøper.

- Vi kan ikke hindre deg fra å benytte deg av din forbrukerrett, men alt jeg kan si er at det sannsynligvis ikke kommer til å gå veien på dette produktet ettersom det etter seks måneder er kundens oppgave å bevise at feilen er en produksjonsfeil som fantes i utgangspunktet (men ikke viste seg før nå), skriver butikkens kundesupport i en e-post.

Butikken ville heller ikke fortelle om hvorvidt det er to eller fem års reklamasjonsrett på spillkontrollere, ettersom dette var noe som var «åpent for tolkning».

Vi ble henvist til Forbrukerrådet for en uttalelse, som så måtte printes ut og sendes med kontrolleren slik at «vår serviceavdeling kan gjøre en bedømmelse».

Resultat:   Teknikmagasinet sier de kan ta inn kontrolleren innenfor reklamasjonsfristen, men det er usikkert hva de godtar her.

De bryter forbrukerkjøpsloven om de mener kontrollere har to års reklamasjonsfrist, hvilket ser ut til å være tilfellet siden de ikke vil godta fem år uten videre – og siden vi blir bedt om å påkoste frakt før de vil si om det er to eller fem år.

Det er uansett ganske sleipt å be kundene kontakte Forbrukerrådet individuelt, i stedet for å ha en firmapolicy i bunn.

Power

Via deres kundesupport på Facebook fikk vi ikke et godt svar på om det er to eller fem år reklamasjon de opererer med, men «at det i hvert fall er fem år» på selve konsollen.

I chatten på hjemmesiden deres og via epost får vi derimot opplyst om at det er fem års reklamasjonsrett som gjelder for en spillkontroller. Det samme svaret fikk vi da vi møtte opp hos Power City i Dronningens Gate i Oslo.

Resultat:   Power bryter ikke forbrukerkjøpsloven (etter litt mas).

 


CDON.com

I våre undersøkelser fant vi flere rundt på nett som hadde problemer med retur av defekte kontrollere til CDON, men at de etter mye fram og tilbake til slutt fikk byttet de.

Noe av miskommunikasjonen kan være fordi de har et utenlandsk kundestøttesenter, lokalisert i Sverige. Da vi kontaktet de for å høre om reklamasjonsfristen fikk vi vite at de hadde to års garanti på kontrollene.

Ved ytterligere utspørring fikk vi omsider vite at det var fem års reklamasjonsfrist, men med en påpeking av at det etter garantitiden lå en bevisbyrde på oss som forbruker for å vise at feilen er fra fabrikk.

Resultat:   CDON.com bryter ikke forbrukerkjøpsloven (etter litt mas).


Komplett.no

Komplett forklarer at det er fem års reklamasjon på spillkontrollere.

De anbefaler riktignok å sende de defekte kontrollerne direkte til den norske leverandøren, da det kan ta opptil tre uker ekstra å gjøre det via dem, men de tar også imot kontrollerne selv.

Resultat:   Komplett.no bryter ikke forbrukerkjøpsloven.

Proshop.no

Her fikk vi svar fra kunderepresentanten om at de «mistenker at det kun er to års reklamasjonsrett på kontrollere».

Vi fikk beskjed om å levere inn kontrolleren til produsenten (i vårt tilfelle til Sony), med unntak av «ikke-originale» kontrollere, som skulle sendes til Proshop.

Da vi gravde litt mer fikk vi vite at konsollen i seg selv hadde fem års klagefrist, og vi måtte spørre fire ganger for å få et slags svar på om dette også gjelder kontrolleren.

- Standardsvaret er at det er to år på småelektronikk og tilbehør, svarte til slutt Proshops representant.

- Et klart og entydig svar på om det mot formodning fremdeles er reklamasjonsrett på din kontroller kan du få ved å opprette en reklamasjon (hos PlayStation).

På videre spørsmål om retur ble det klart at de ikke ønsker at vi sender kontrolleren til dem for videre prosessføring, selv om vi sier vi foretrekker å forholde oss til utsalgsstedet.

- Hvis du sender den til oss vil du bare forsinke prosessen. Det skal uansett opprettes en reklamasjon direkte til PlayStation, skriver Proshop til oss.

- Det er ikke særlig hensiktsmessig å gjøre det samme to ganger. Varen skal uansett ikke sendes til oss. Som forbruker har man forøvrig plikt til å hjelpe til med å redusere kostnadene en reklamasjon medfører.

Resultat:   Proshop bryter forbrukerkjøpsloven.

Gamezone.no

Hos Gamezone ble vi fortalt at kontrollere bare har to års reklamasjon, men at selve konsollen har fem.

- Her må du nok kjøpe en ny kontroll dessverre, var svaret vi fikk.

Da vi spurte om en kontroller ikke skulle vare i mer enn to år, fikk vi som svar at en håndkontroller har en levetid på «alt fra noen måneder til flere år, avhengig av hvor mye de brukes».

Resultat:   Gamezone.no bryter forbrukerkjøpsloven.

Kjell & Company

Også her får vi oppgitt at det er to års garanti på kontrolleren, og at vi derfor ikke kan få noen hjelp med å bytte eller reparere kontrolleren.

Da vi påpeker at vi ønsker å høre om å reklamere på produktet, får vi etter en stund beskjed om at det er fem års reklamasjonsfrist som gjelder for kontrollere.

Det er derimot opp til selgeren i butikk å ta den endelige avgjørelsen, blir vi fortalt.

Resultat:   Kjell & Company bryter ikke forbrukerkjøpsloven (etter litt mas).

 


Deal.no

Her får vi først et litt annerledes svar enn hos resten. Da vi kontakter kundesupport får vi beskjed om at de opererer med tre års reklamasjon og derfor ikke kan ta imot vår kontroller.

Dette selv om de på sine nettsider korrekt oppgir at en vare vanligvis har to års reklamasjonsfrist, eller fem år dersom varen er ment å vare lengre enn to år.

Da vi påpeker dette, får vi svar om at kontrollere har to års reklamasjon, siden de er i kategorien «småelektrisk».

- Disse kan sikkert holde i mange år men det kommer an på hvordan de blir behandlet. Uansett så er reklamasjonsfristen 2 år på denne type vare, sier Deal.

Resultat:   Deal.no bryter forbrukerkjøpsloven.

To spesialtilfeller

Vi tok i tillegg til butikkene over også kontakt med nykomlingene MaxGaming.no og Computersalg.no , som representerer en litt annen problemstilling.

Det spesielle her er nemlig at disse to ikke har operert i Norge lenge nok til at det har gått to år, og følgelig kan de ikke bryte noen forbrukerkjøpslov enda. Alle som har kjøpt kontrollere her vil altså uansett være innenfor den kortere reklamasjonsfristen, selv om det er feil å operere med denne.

Vi hørte likevel med butikkene, og de oppgir begge potensiell lovbrytende praksis. MaxGaming.no sier de forholder seg til svensk forbrukerrett, hvilket gir tre års reklamasjonsfrist – noe de ikke kan gjøre når de henvender seg til norske forbrukere.

Computersalg.no oppga at de opererte med to år, med «dette er et produkt som brukes daglig og er åpen for slitasjeskader» som grunn. Det er heller ikke korrekt.

Resultat:     Begge bryter norsk forbrukerkjøpslov om de følger oppgitt praksis, men siden de ikke har hatt norsk nettbutikk i to år enda er alle kjøp fortsatt innenfor deres kortere reklamasjonsfrist.

 

- Urovekkende

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Vi står dermed igjen med at syv av fjorten butikker vi sjekket ikke følger reglene for reklamasjonsretten.

Noen av disse opererer med forskjellige reklamasjonsfrister for konsoller og kontrollerne som følger med – det er ikke lov, ifølge Forbrukerrådet.

- Klagefristen gjelder for hele produktet, og det er ikke mulig å spalte opp ett produkt i forskjellige frister, sier Thomas Iversen til PressFire.

Han sier det er urovekkende at kun halvparten av butikkene anvender reglene på korrekt måte.

- Dette kan fort bety at mange forbrukere har betalt for nye produkter, når de i praksis hadde hatt krav på reparasjon eller nytt produkt, sier Iversen.

Om noen butikker forsøker seg på å si at spillutstyr ikke skal holde like lenge som en konsoll, og at spillkontrollere ikke har samme frister på grunn av det, er også feil.

- Det er ikke noe i veien for at håndkontroller har lavere holdbarhet, og må skiftes ut i løpet av spillkonsollens levetid. Det avhenger av hvor mye du spiller. Forbrukeren bør likevel få informasjon om estimert levetid hvis deler av produktet er å regne som forbruksvare.

Forventer at butikkene rydder opp

Forbrukerrådet understreker likevel at fabrikasjonsfeil kan påklages i fem år, også for deler av produktet som har kortere levetid – så lenge feilene ikke skyldes at produktet er utslitt eller feilbruk.

- Å kategorisk avvise alle krav fra forbrukerne med en henvisning til at spillutstyr har to års klagefrist er feil rettsanvendelse. Forbrukerklageutvalget har tidligere vurdert det slik at en Nintendo Wii har fem års klagefrist.

- Vi forventer at butikkene rydder opp i denne praksisen slik at det blir enklere for forbrukeren å forholde seg til dette. Dersom det ikke skjer kan Forbrukerrådet mekle i saken.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3