(PressFire.no): - Spillbransjen har ikke vært i en lignende overgangsfase siden spillkrakket på 80-tallet. Jeg tror det hersker massiv urolighet nå, bekymrer «Unreal Tournament»- og «Gears of War»-skaperen Cliff Bleszinski seg til Gamesindustry.
I 1984 raknet det amerikanske spillmarkedet etter at den overfylte konsollbransjen skapte inflasjon i spilltilbudet og ble toppet av pc-ens vekst som spillmaskin. På bare halvannet år ble markedet redusert til noen prosent av hva det var.
Nå tror stjernedesigneren Bleszinski, som forlot Epic Games etter 20 år i fjor, at Microsoft, Sony og Nintendo står foran lignende utfordringer.
- Jeg mistenker at Nintendo kan måtte omstille seg til å bare lage spill fremover. Og jeg tror Sony og Microsoft kommer til å gå på store smeller, fortsetter amerikaneren.
Ironisk nok er det akkurat Nintendos konsoll- og spillproduksjon som sies å ha reddet det amerikanske spillmarkedet etter krakket på åttitallet.
- Samtidig elsker folk å spille på iPad. Pc gjennomgår en fantastisk renessanse nå. Jeg tror vi er klare til å bli heldigitale, hevder Bleszinski, og følger opp med en allegori:
- Industrien er som «Super Smash Bros» nå, og jeg vil se om Peach eller Mario vinner.
Ifølge en undersøkelse analyseselskapet Park Associates foretok i fjor, ble antallet spillere i USA fordoblet mellom 2008 og 2012.
80 prosent av de aktive spillerne skal ha leflet med såkalte sosiale spill på nettsamfunn, telefoner og nettbrett, samt gratisutgivelser på nett.
Steam, den klart største butikken for digitale pc-spill, setter stadig nye rekorder for både salg og antall brukere. Fysiske spillkjeder, som britiske GAME, har til gjengjeld slitt stort.
Etter flere år med røde tall i regnskapene forbereder Microsoft, Sony og Nintendo nå neste konsollgenerasjon. I fjor lanserte sistnevnte Wii U, som har solgt dårligere enn de håpet, mens PlayStation 4 nylig ble annonsert på en Sony-konferanse.
Det spekuleres i at neste Xbox kan bli avslørt under en tilstelning den 26. april.