(PressFire.no). Sommeren 2012 punget Sony ut 2,2 milliarder for nettskyteknologien Gaikai, et selskap som i likhet med OnLive har spesialisert seg på strømming av dataspill.
I praksis betyr det at du ikke trenger en kraftig maskin for å spille krevende spill, bare en internettlinje og skjerm. All databehandling skjer i store serverparker, som overfører bilde til skjermen din.
Det skulle imidlertid gå rundt åtte måneder før Sony kunngjorde noen konkrete planer for teknologien.
Under kunngjøringen av PlayStation 4 ble det avslørt at planene er å blant annet tilby PlayStation 3-spill via Gaikai-teknologien. Neste år skal de ha planer om å tilby PlayStation 4-eiere muligheten til å spille PlayStation 3-spill på den nye konsollen, som i utgangspunktet ikke er bakoverkompatibel. Dette tilbudet gjelder i første omgang amerikanske konsolleiere.
Men nå avslører Sony-sjefen Shuhei Yoshida at de ikke bare sikter på PlayStation 4.
- Det ultimate målet er å tilby PlayStation-spill på alle plattformer. Vi vurderer ting som pc, tv-er, Blu-ray-spillere, smarttelefoner og nettbrett, avslører han overfor Dengeki Online (oversatt av Dualshockers.com).
- Vi håper å utvide til plattformer som ikke bare er Sony sine.
Dette er en del av den nye strategien, ifølge Yoshida.
- Vi har tidligere snakket om at PlayStation går fra å være maskinvare til noe nærmere en tjeneste, uavhengig av plattformen.
Sony har allerede laget en egen PlayStation-sertifisering for Android-baserte mobiltelefoner som blant annet lar deg spille PlayStation-spill.
I tillegg kunngjorde de nylig også PlayStation Vita TV, en dings som blant annet lar deg flytte enkelte spill fra håndholdtkonsollen PlayStation Vita over på tv-en.
Spilling via nettskyen har av mange blitt spådd til å være arvtageren til dagens konsoller, men systemene har slitt med etterslep. Tiden det tar fra signalet til en mus, tastatur eller håndkontroller når serveren, ødelegger mye av opplevelsen. Det blir ikke responsivt nok.
Men med Xbox One tenker Microsoft annerlede og tar i bruk nettskyen for å hjelpe spillene med å gjøre avanserte kalkulering og databehandling. Selve spillet kjører likevel på konsollen, men drar altså nytte av nettskyen.
«Forza 5» til Xbox One er et spill som tar i bruk nettskyen for mer avansert kunstig intelligens, som lærer av alle spillerne.