– Sony var ikke klare for «Titanfall»

Men brukte «Ratchet & Clank»-motoren for prototype.

23. april 2014 09:21

(PressFire.no): I 2013 og starten av 2014 var «Titanfall» et av de mest etterlengtede skytespillene, noe som har vært småsurt for de som eier en Sony-konsoll.

Spillet, som har blitt utviklet av «Call of Duty»-avhoppere, kom nemlig kun til Xbox 360, Xbox One og Windows. Microsoft sikret seg eksklusivitet.

Men det sto i utgangspunktet ikke på vilje fra utviklerne, viser det seg nå.

Var ikke klar

I en lengre gjennomgang av prosessen bak spillet, avsløres det at Sony ble spurt om informasjon rundt PlayStation 4. Ifølge Respawn Entertainment var imidlertid ikke Sony klare for å dele spesifikasjoner om den nye og den gang ukjente plattformen.

De hadde imidlertid fått spesifikasjonene til Microsofts plattform, som på den tiden gikk under kodenavnet Durango. 

Sony kunne imidlertid tenke seg «Titanfall» til håndholdtkonsollen PlayStation Vita, som de skal ha tilbudt Respawn Entertainment hjelp til å gjennomføre.

Det kommer også frem at eksklusivitetsavtalen med Microsoft kom ut av nødvendighet, prosjektet sleit med økonomien. Electronic Arts' løsning var å få en plattformprodusent til å investere, noe som resulterte i en avtale for Xbox One.

Respawn Entertainment skal imidlertid bare ha godkjent en eksklusivitetsperiode på 13 måneder, men Electronic Arts signerte en permanent avtale med Microsoft.

Brukte «Ratchet & Clank»-motor

Ironisk nok skal en tidlig prototype av «Titanfall» ha kjørt på «Ratchet & Clank»-motoren, som er en serie eksklusivt for PlayStation-konsoller.

Sjefen for Insomniac Games, Ted Price, skal ha tilbudt de to Respawn-sjefene Vince Zampella og Jason West å bruke motoren gratis. Det hører med til historien at Insomniac hadde samme utgiver som Respawn Entertainment, Electronic Arts.

Det var imidlertid Valves Source Engine som til slutt ble brukt i det ferdige spillet.

Appen, hvor bransjejournalisten Goeff Keighley går gjennom den dramatiske «Titanfall»-prosessen, avslører også at vennskapet mellom Jason West og Frank Zampella surnet i løpet av den første perioden.

Begge befant seg i et søksmål med sin tidligere arbeidsgiver Activision, noe som tæret på prosessen. Det endte med at Jason West til slutt forlot studioet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3