Slik skal Microsoft bygge konsollfremtiden

Strategien til Xbox – i harde tall.

21. mai 2013 15:29

(PressFire.no): For årvåkne Xbox-interesserte, er den ferske podcasten til Larry «Major Nelson» Hryb det nærmeste vi kommer en avsløring av Microsoft sine konsollplaner.

I hvert fall før klokka 19 i kveld. Da blir Xbox 360-oppfølgeren formelt avduket i dette teltet, ved Redmond-hovedkvarteret.

Microsoft er ikke et selskap som reagerer på refleks eller impulser, virker det som.

Derfor er dette tallmaterialet og bakgrunnsinformasjonen Aaron Greenberg dissekerer i podcasten interessant. Såpass interessant at underholdningsgiganten like greit har gjort hele presentasjonen tilgjengelig.

Denne danner trolig strategien og setter lista for hva Microsoft forventer fra den nye Xbox-en. Vi tolker den også som en liten tjuvstart for argumentasjonsrekka de kommer til å fortsette på pressekonferansen i kveld.

NB! Du kan følge pressekonferansen direkte i vårt livestudio. Det starter klokka 19 i dag.

«Call of Duty»-premiere

Aaron Greenberg, sjefen for interaktivavdelingen i Microsoft, forteller oppskriftsmessig at eventet i kveld, der nye Xbox skal røpes, er å betrakte som «bare starten».

- Vi kommer til å fortelle én historie fordelt på Xbox-arrangementet og på E3. Vi har alt for mange godsaker å snakke om, det går bare ikke an å pakke det inn i bare ett event, skryter Greenberg, og røper litt mer av hva de har tenkt å vise oss i kveld:

- Infinity Ward-teamet jobber for eksempel hardt med å lage «Call of Duty: Ghost». Du kommer også til å få se hva folka våre har jobbet med når det gjelder Xbox-plattformen.

En indieutvikler, som har lagd et mobilspill, tror kanskje hele verden sentrerer rundt ham eller slike forretningsmodeller. Sannheten er at de store, dyre konsollene vokser – og kommer til å gjøre det også fremover gang, sier Greenberg.

- Hvis du har et lite foretak, og har lagd et free-to-play-spill til mobil, elsker du trolig å snakke om at det er her folk har lyst til å bruke tid og penger. Og, ja, dette segmentet vokser. Men hele industrien vokser. Ingenting «dør», sier Greenberg med klar adresse til dem som mener konsollspilling taper for iOS-mobilspillsuksesser.

- 65 milliarder dollar ble brukt på spill i fjor

- Folk lurer på i hvilken forfatning bransjen er i, sier Aaron Greenberg innledningsvis, før han gyver løs på tallmaterialet sitt.

Microsoft har gått en runde for å sanke både NPD-tall, men også den europeiske ekvivalenten med mere, og tar tempen på hvordan bransjen egentlig har det. Du kan forvente at dette er grunnlaget for hvordan Xbox-ledelsen har tenkt å posisjonere seg de neste åra i markedet.

- Hvor stor er spillindustrien på verdensbasis? Hvor mye penger bruker folk på spill, åpner Greenberg sin egen rekke av argumenter.

Tallene er basert på omsetning inntil utgangen av 2012, forresten.

65 milliarder dollar ble brukt på spill i fjor. Det tallet gjelder alt av software, altså alt spillinnhold, sier Greenberg på Major Nelson-podcasten.

- Det er én annen ting som er interessant: på verdensbasis er det nå 1,2 milliarder mennesker som spiller. Av de 65 milliardene, går 27 av dem til konsollmarkedet.

Det er den største biten av denne kaka, hevder Greenberg, som også sier 42 prosent av alt spillrelatert sentrerer rundt konsollmarkedet.

- Folk spiller mer enn noen gang. Det gjelder på alle plattformer. Konsoll omsetter for mest. Deretter følger pc-spilling med 12 milliarder, det markerer 19 prosent. Etter dét kommer mobil- og nettbrettspilling, sier Greenberg.

- Bruker mer penger på spill enn noen gang

Slike tall er ikke særlig interessante uten en sammenligning. Det har selvsagt Microsoft også tenkt på. I presentasjonen til Aaron Greenberg, har han da også trukket ut paralleller til film-, tv-, og musikkbransjen.

- Profitten i fjor, i vår kategori, var på 12,1 milliarder dollar. Altså selve spillene, hevder Aaron Greenberg i podcasten.

- Akkurat nå, basert på omsetning og inntjening, er spillbransjen større enn musikk, sier Greenberg. Tv er større. Film, inkludert digitalt og hjemmemarked, er også større.

Men vi har sjekket hvordan spill gjør det i markedet. Og fant ut at spill, i fjor, vokste med sju prosent på verdensbasis. Folk bruker mer penger på spill enn de noen gang har gjort. Bøker, aviser, magasiner. Alle vet at disse bransjene går nedover. Film, musikk, radio, og tv, vokser. Men spill vokser enda kjapper enn disse andre segmentene, forteller Greenberg. 

- Mye av grunnen til det, tror vi skyldes et bredere marked. Flere plattformer, og nye forretningsmodeller.

- Hver konsollgenerasjon vokser

- Konsollgenerasjonene har et litt merkelig liv. Disse maskinene blir lansert, deretter når de på en måte toppen, og så daler det. Akkurat nå er vi inne i det vi kaller sjuende generasjon. Jeg har sjekket hvor stor denne generasjonen er sammenlignet med forrige. Eller generasjonen før dét igjen.

- Først av alt, vi har sett at hver eneste konsollgenerasjon har blitt større enn den foregående, sier Greenberg. 

- Denne gang, regner vi med at nåværende konsollgenerasjon ender på 300 millioner solgte enheter. Vi er nå på 250, så 300 er innen rekkevidde. Det betyr at nåværende generasjon, kommer til å ende med å bli dobbelt så stor som 5. generasjon. Altså PlayStation One-generasjonen, og 50 millioner større enn forrige (PS2 og Xbox).  

- Konsollsalget har aldri vært større.

Det er også mange som har varslet død og fordervelse på vegne av spillbransjen de siste åra. Når kurvene peker nedover, og flere selskaper melder at de tjener mindre enn forrige år, blir det ganske raskt store, blodrøde overskrifter om at «spillbransjen nærmer seg døden», eller «konsollene taper».

Greenberg drar opp tall som viser at denne konsollgenerasjonen, altså PlayStation 3 og Xbox 360 i første rekke, taper mindre i sitt åttende år enn det som var tilfelle forrige gang. Eller generasjonen før det igjen (PlayStation/Xbox).

- Denne generasjonen, i sitt åttende år, gikk bransjen ned 19 prosent. Samtidig ble det solgt 30 millioner konsoller dette året.

- På samme tidspunkt i de foregående konsollgenerasjonene, var tallene slik: forrige generasjon (PS2/Xbox), gikk ned 26 prosent i sitt åttende år. Generasjonen før det (PSOne-æraen), var nedgangen i åttende året 40 prosent, sier Aaron Greenberg.

- Vi tror den neste generasjonen, som vi snart er i gang med, kommer til å vokse. Vi har en prognose om 385 millioner solgte enheter, totalt – og for alle enheter. Det er et konservativt tips, sier Greenberg.

- Det er flere markeder som er i vekst. Latin-Amerika, for eksempel. Det er et marked som vokser svært. Vi ser det samme i Asia, slik som i Kina.

Det er i så fall, om Microsofts tall er realistiske, en oppsving på 85 millioner enheter sammenlignet med Xbox 360- og PS3-generasjonen, som de regner med vil ende rundt 300 millioner solgte konsoller.

Spill vs. Hollywood

Hvordan gjør spillmarkedet seg sammenlignet med Hollywood? Det har vært vanlig å slenge rundt seg påstander om at spill omsetter for mer enn film og musikk i en rekke år.

Det er en sannhet med modifikasjoner, hevder Greenberg og hans folk som har samlet og sett nøye på en rekke tall. I hvert fall når det gjelder tidspunktet av denne konsollgenerasjonen, inne i sitt åttende år.

Men enkelte storspill, soper inn mer penger enn de største blockbusterne, påstår Microsoft.

- Vi i konsollbransjen i USA dro inn 11 milliarder dollar i fjor, helt uten digital spillsalg. Det er den samme summen som hele filmbransjen i USA, sier Aaron Greenberg.

-  Vi har vært større de siste åra, men i fjor var vi like store. Vi regner med å kunne klatre oppover i tiden som kommer.

- Se på et spill som «Call of Duty: Black Ops 2». I løpet av de første fem dagene i salg, dro det spillet inn 650 millioner dollar. Den største og beste åpningen av et underholdningsprodukt som vi har tall på, sier Microsoft-toppen.

- Sammenlign med «Avengers»-premieren i USA og ti dager senere. Halvparten så mye penger, på dobbelt så mange dager. Jeg vil ikke villede noen her, for tallene fra Activision rundt «Black Ops 2» er fra hele verden.

- Men la oss anta at halvparten av 650 millioner dollar, sånn cirka, stammer fra USA alene. Det er fortsatt like mye som filmer som «Iron Man» og «Avangers» tjente i USA, forteller sjefen for Interaktiv-avdelingen til Microsoft, Aaron Greenberg.

I kveld skal Microsoft omsette denne omfattende statistikken og spådommene sine i noe mer konkret, når de inviterer til Xbox-avsløring fra sitt hovedkvarter i Redmond, Washington. Klokka 19 begynner det, og du kan se overføringen her. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3