Slik blir spillene fra Lucasarts fremover

- Sosiale spill og mobilspill er prioriteten

31. oktober 2012 10:42

(PressFire.no): I går ble det klart at Disney overtar filmstudioet Lucasfilm og lisenser som «Star Wars» og «Indiana Jones» for 23 milliarder kroner.

Oppkjøpet omfatter også selskapets digre spillportefølje, som rommer en rekke klassikere. Det har vekket spørsmål blant spillere, som undres hvordan Disney tar vare på arven.

- Det er sannsynlig at vi fokuserer mer på sosiale spill og mobilspill enn konsollutgivelser, erklærte Disney-direktør Bob Iger under en telefonkonferanse ifølge Tech Crunch.

Vil lodde ut konsollarbeid

Under samme konferanse ble det ifølge nettstedet klart at spill står for rundt 20 prosent av inntjeningen - nesten like mye som filmer og forbrukerprodukter, som utgjør 25 prosent hver.

Pc- og konsollspill har vært en viktig del av det regnestykket. Iger presiserte at de kommer til å se på denne typen spill, og skal la andre selskaper lage spill på lisens.

Det trenger altså ikke å være slutt på digre utgivelser som «Star Wars: The Old Republic» eller «Lego Star Wars», som ble utviklet av henholdsvis EA BioWare og Traveller's Tales.

Disney har en målsetning om å tjene penger på den interne spillavdelingen sin neste år, og satser tilsynelatende på tryggere egenutviklede spill som følge av det.

- Fortsetter som planlagt

I sommer ble det klart at storsatsingen «Star Wars 1313» er på vei til Xbox 360 og Playstation 3.

Tredjepersonsspillet har vært et prestisjeprosjekt internt i Lucasfilm, hvor flere avdelinger har samarbeidet for første gang, og forteller historien om en dusørjeger à la ikoniske Boba Fett.

IGN tok kontakt med Lucasarts for å spørre om prosjektet fortsetter som planlagt, og lite ser ut til å være endret der i gården.

- For øyeblikket fortsetter alle prosjekter som planlagt, skal en representant ha fortalt nettstedet.

Vi gjorde forresten en omfattende sniktitt på «Star Wars 1313» under sommerens E3-messe i Los Angeles.

Gigantisk katalog

Store deler av katalogen til Lucasarts har stått værfast de siste årene, og det er lenge siden det forrige kapittelet i store «Star Wars»-serier som «X-Wing», «Dark Forces» og «Battlefront».

Sistnevnte skulle egentlig få en oppfølger for en stund tilbake, men «Battlefront 3» ble avlyst etter at Lucasarts trakk seg, selv om det angivelig var ferdigutviklet.

Oppkjøpet kan for øvrig vekke håp for gjenopplevingen av noen av Lucasarts' eventyrklassikere, som «Monkey Island», «Day of the Tentacle» eller «Full Throttle».

Uten at alle er fornøyde med det:

- Dette lover neppe godt for mine sjanser til å overta «Monkey Island»-rettighetene igjen. Ikke at de var noe bedre før, skriver skaperen Ron Gilbert på Twitter.

Vi intervjuet «Monkey Island»-skaperen på E3 i sommer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3