(PressFire.no): Helt siden «SimCity» ble lansert for sju måneder siden, har spillere hatt problemer med å akseptere at Maxis ikke tillater tilgang til enspillerdelen av spillet uten nettilgang.
Nå utforsker studioet muligheten, avslører de.
Kravet med å være påkoblet hele tiden forklarte selskapet med at spillet var skapt fra bunnen for å ha tilgang til nettet.
Dette var noe en modder viste at ikke nødvendigvis var sannheten.
Samtidig gikk anonyme kilder ut og hevdet at kravet egentlig var en kopibeskyttelse.
Nå, et halvt år etterpå, virker det som om utviklerne igjen vurderer oppkoblingskravet:
- Akkurat nå har vi et team som fokuserer spesielt på muligheten til å skape en offlinemodus, skriver Maxis Emeryville-sjefen Patrick Buechner på den offisielle «SimCity»-bloggen.
- Jeg kan ikke love noe om når vi kommer til å ha mer informasjon om dette, men vi vet at det er mange av våre spillere som har bedt om dette.
- Mens oppkoblingsproblemene vi plagdes med i starten er fikset, vil vi fortsatt gi spillerne våre mulighet til å spille selv om de ikke er på nett, skriver han videre - og reflekterer tilbake til begynnelsen, da oppkoblingsproblemene utgjorde så store problemer at selskapet forsøkte å godtgjøre ved å gi ut gratis spill.
I tillegg til å gjøre spillerne gladere, vil det også åpne opp for en annen gruppe som har vært mye involvert i tidligere «SimCity»-utgivelser: modderne.
- En offlinemodus ville dessuten hatt den ekstra bonusen med å gi rom for modding-samfunnet til å eksperimentere uten å blande seg inn i flerspilleropplevelsen.
Maxis gikk samtidig ut på forumet og spurte samfunnet selv hva de ønsket å se fra selskapets side, og hvilke regler modifikasjoner skal bøye seg etter. Diskusjonen er fortsatt pågående.
Selskapet åpner opp for å skape modifikasjoner med offisielle verktøy, og la modifikasjonene gå igjennom offisielle kanaler.
Disse modifikasjonene kalles brukerskapt innhold, og ser ut til å få strenge restriksjoner.
Selskapet vil helst ikke se modifikasjoner som på noen som helst måte forstyrrer spillet til andre spillere, eller forandrer på simulasjonen på noen måte, ettersom dette kan gjøre det problematisk for andre spillere som hopper inn i samme område.
Bortsett fra offlinemodusen er størrelsen på byene noe av det som har vært mest kritisert i den nye installasjonen av «SimCity»-serien.
- Spillets originale design fokuserte på tettheten av et urbant område; det handlet om utfordringen i å håndtere en region av byer i stedet for en ensom metropolis i isolasjon, skriver Buechner i bloggen.
- Men vi vet at mange spillere har uttrykt et ønske om å bygge opp en stor by i stedet for å håndtere dette samarbeidet mellom flere små byer.
- Vi har utforsket denne muligheten i månedsvis; vi har omskapt terreng, forandret på algoritmer i systemet og forandret på hvordan GlassBox (spillmotoren journ.anm.) håndterer informasjonen i et større område, skriver Maxis-sjefen og konkluderer:
- Etter måneder av testing kan jeg nå med sikkerhet si at vi ikke kommer til å tilby større byer.
- Systemets utfordringer betyr at majoriteten av spillerne ikke skulle kunne laste eller spille større byer, forklarer han.
- Vi har derfor bestemt oss for å avslutte arbeidet med å skape større byer, og heller bruke disse ressursene på å fortsette å utvikle hovedspillet, og heller utforske mulighetene til en offlinemodus.
I stedet for større byer får spillerne snart boltre seg i høyden. Oppdateringen «SimCity: Cities for Tomorrow» tar byene 50 år inn i fremtiden og gir muligheten til å bygge opp byene i flere lager. Oppdateringen slippes 15. november og krever at du alt har hovedspillet.