Ryker Xbox-prestisjespillet «Quantum Break» på en utsettelse?

10. mars 2015 12:33

(PressFire.no): Ryktene begynte å sirkulere med en gang meldingen fra en nederlandsk sosiale medier-assosiert la ut dette budskapet på Twitter i går:

Har dårlige nyheter, Xbox-spillere. «Quantum Break» blir trolig utsatt, og kommer tidlig i 2016.

Dette er det nye fra finske Remedy, folka bak «Alan Wake» og de to første «Max Payne».

Slapp av, folkens

Dette er på ingen måte vanntette opplysninger.

Mannen bak dette budskapet er trolig ikke en fast Microsoft-ansatt, selv om han inntil nylig har titulert seg som en PR-representant i Nederland.

Ikke bare fjernet vedkommende den aktuelle Twitter-meldingen, etter at Internett våknet og ble nysgjerrig. Han skal også ha endret profilstatusen sin og har nå droppet tittelen «dutch community & social media coordinator at Microsoft».

Er dette bare en overivrig Xbox-entusiast som har skapt hodebry for Microsoft ved å sette ut et falskt rykte, eller resultatet av intens brannslukking vi ser nå? Etter at NeoGAF-forumet begynte å fatte interesse for opplysningene, kom denne meldingen:

Slapp av, folkens. Jeg skriver ting for Microsoft og gir dem litt støtte, men det er alt. Ikke betrakt meg som en Microsoft-direktør eller noe, heter det på Dae Jims Twitter etter at den opprinnelige meldingen om «Quantum Break»-utsettelse dukket opp.

Ett av svarene til denne posten er:

 Så slutt å prat som en.

Lazygamer.net hevder de sitter på opplysninger om at denne første «Quantum Break»-meldingen fra Dae Jim har skapt hodebry for andre PR-personer i Microsoft, uten å gå i dybden på hva det innebærer.

Sømløs tv- og spillopplevelse

Remedy viste spillet sitt på GamesCom i fjor høst. Det var første anledning verden fikk til å se hvordan spillet «Quantum Break» ser ut. I tillegg snakket de finske utviklerne med presse i etterkant av denne Microsoft-pressekonferansen i Köln i august.

Da fikk vi høre at spillet setter hovedpersonen Jack Joyce i rampelyset. Han er helten i historien, som blander dekningsbasert skyting skildret i tredjeperson med tidsforskyvninger og et overnaturlig element.

Tv-serien forteller historien til fiendene, personene eller organisasjonen som jakter ham, ble vi fortalt.

Oskari Häkkinen sa til PressFire at både tv-serien og spillet kommer i én pakke, på samme disk (hvis du kjøper det fysisk).

Handlingen og historien vil veksle og variere, basert på hva du gjør i spillet – og være «en sømløs opplevelse».

– Du spiller en akt i spillet og på slutten av denne får du et valg, sa Oskari Häkkinen til PressFire.

 Ved å se serien åpnes også informasjon som fôres tilbake til spillet. Disse valgene vil være med deg gjennom hele spillet.

Remedy ville ikke gå i detalj hvordan det gikk med tv-biten og produksjonen av denne da PressFire spurte. Alt vi satt igjen med var løfter om en potensielt banebrytende opplevelse som skal mikse serie og spill.

Häkkinen sa imidlertid til oss at seriedelen skulle spilles inn i månedene etter GamesCom-messa i august i fjor.

Uklar status

Utviklingen av «Alan Wake», det forrige store prosjektet fra Remedy, ble utsatt i flere år. Først annonsert på E3-spillmessa sommeren 2005, men utgitt først fem år senere.

Opprinnelig startet det som et åpent sandkassespill, og ble påbegynt før starten på livsløpet til Xbox 360. Da det kom ut hadde finnene gått tilbake til tegnebrettet flere ganger og lagd et langt mer lineært og avgrenset spill enn vi først ble forskuttert.

Hva statusen til «Quantum Break» er, vet vi foreløpig ikke noe om fra offisielt hold. Spillet ble annonsert i forbindelse med Xbox One-avdukingen i 2013.

– 

Microsoft: Ingen kommentar

Microsoft internasjonalt har så langt ikke kommentert historien, som altså startet med en Twitter-melding fra en tidligere «sosiale medier-ekspert». Nå; «en som skriver litt for Microsoft, og gir dem litt støtte».

Microsoft i Norge sier til PressFire at de ikke kommenterer rykter eller spekulasjoner.

NB! Denne nesten ni minutter lange demonstrasjonen fra spillet ble vist i forbindelse med GamesCom i fjor høst:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3