Origin-sjefen slakter monstersalgene til Steam

… og to uker senere lanserer de sitt eget.

18. juni 2012 21:15

(PressFire.no): Denne måneden er et det ett år siden Origin ble lansert, altså den digitale spilltjenesten til Electronic Arts (EA). Den tar opp kampen med Steam, den lignende og særs vellykkede tjenesten fra «Half-Life»- og «Portal»-skaperen Valve.

Et større intervju med Origin-toppen David DeMartini ble publisert av GamesIndustri International i anledning jubileet. Det har vært et år med mye turbulens, blant annet i forbindelse med «Battlefield 3»-lanseringen.

På spørsmål om de vil gjøre som Steam og klemme til med noen monstersalg en gang i blant, var svaret hans kontant: Det skjer ikke.

- Sender feil signaler

- Vi kommer ikke til å gjøre det, sa DeMartini til GamesIndustry for to uker siden.

- De (Valve, journ.anm.) mener åpenbart at det er riktig å gjøre dette når spillene har vært ute en stund, men etter min mening så ødelegger du merkevaren din ved å selge den ut slik, sier han.

Han gir uttrykk for at det langt ifra er rettferdig overfor de hardtarbeidende spillutviklerne å selge ut produktene deres til spottpris, og han tror også det sender uheldige signaler til kunden:

- Det Steam gjør, er at de lærer kunden å tenke at «jeg vil kanskje ikke ha det spillet med en gang, for hvis jeg venter fire-fem måneder kan jeg kjøpe det på et helgesalg på 75 % avslag», sier han, og fortsetter:

Selger spill for en slikk og ingenting

Nå, mindre enn to uker etter at DeMartini gjorde dette intervjuet, ser det altså ut til at Origin-ledelsen har kommet på andre tanker.

I et sommersalg som nå er i gang, og som i en viss utstrekning også gjelder for norske kunder, gjør de nemlig nettopp det de har slaktet Steam for: De selger flust med store titler til spottpris.

Rock, Paper, Shotgun skriver at salget, for britiske kunder, skilter med 18 storspill til 5 pund stykket, altså en snau femtilapp hver. For i alle fall ett av disse, nemlig «Dragon Age: Origins», skal dette være et avslag på nesten 90 % - fra en allerede nedjustert pris. Prisen gjelder også for blant andre «Need for Speed: Hot Pursuit», «Spore» og «Battlefield: Bad Company 2».

Til deres forsvar, er alle disse spillene utgitt av EA selv.

I Norge inkluderer salget «Mass Effect 3» (fra 449,- til 199,-), «Fifa 12» (fra 449,- til 199,-), «The Sims 3» (fra 349,- til 249,-), «Need for Speed: The Run» (fra 449,- til 199,-) og «Battlefield 3» (fra 449,- til 249,-), med flere. Også her er alle spillene fra EA.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3