OPPDATERT: «Portal 2» får ikke støtte for PlayStation Move

- Se på det som kompensasjon, sier utvikleren.

17. februar 2011 14:36

Det var ikke lenge siden Valve avslørte hvorfor PlayStation 3-versjonen av «Portal 2» blir den beste konsollutgaven av spillet. PS3-versjonen får støtte for Steamworks, noe som gjør at spillet også kan spilles sammen med PC- og Mac-versjonen.

Det betyr også at spillet lagrer progresjonen din i «nettskyen». I tillegg vil dem som kjøper PS3-versjonen også få muligheten til å laste ned PC- eller Mac-versjonen av spillet - gratis.

Valve avslører nå at PS3-eierne har mer i vente – «Portal 2» får nemlig full støtte for Sonys bevegelseskontroller til PlayStation 3. Det er Chet Faliszek hos Valve som bekrefter dette overfor den tyske PlayStation-bloggen (oversatt av Eurogamer).

- Vi gjorde en tabbe da vi satte et eksternt utviklingsstudio til å lage konsollversjonen av «The Orange Box». De gjorde en god jobb, men klarte ikke å oppnå det samme kvalitetsnivået vi har hos Valve. Nå skjer alt i vårt eget studio og vi har laget en egen konsollavdeling bare for sånt, sier Faliszek før an avslører Move-støtten:

- Så vi kommer sent til PS3-bordet og vi er lei oss for det. Som en liten kompensasjon har vi PS3-eksklusiv nettskylagring, en gratis kode til PC og full Move-støtte.

- Se på det som en kompensasjon for «Left 4 Dead», fortsetter han. Spillserien som foreløpig ikke har blitt lansert til Sonys konsoll.

Faliszek forteller også at siden Move er helt nytt for spillstudioet, er ikke systemet fullstendig integrert enda.

Som et tilskudd til enspillerdelen, har Valve snekret sammen en samarbeidsmodus som byr på like mange timer underholdning. Da PressFire møtte Chet Faliszek i London forrige måned, forklarte han litt mer om hva du kan forvente å få servert.

- Handlingen i co-op-modusen finner sted like etter historien i enspillerdelen. Og vi tok med oss mye som vi lærte fra «Left 4 Dead»-spillene: I enspillerdelen sitter man ofte tilbakelent, absorberer handlingen og er mer tålmodig. I co-op er det langt mer utålmodighet å spore.

Og de største minnene fra en slik spillmodus blir ofte relatert til enkeltepisoder som utspiller seg i interaksjonen med andre; «Jeg skjøt mor gjennom portalen, og hun landet i den grønne gørra», på en måte, fortalte Faliszek.

OPPDATERING: Vi har fått beskjed fra Valve at «Portal 2» ikke vil få støtte for PlayStation Move. Det var en oversettelse fra Eurogamer i Tyskland som ikke stemte.

«Portal 2» utvikles til PlayStation 3, Xbox 360, PC og Mac og slippes 22. april.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3