- Nye spillkonsoller er det siste vi trenger nå

Spillgigant mener grafikken er god nok, og etterlyser i stedet bedre innhold.

28. oktober 2010 10:33

Tiden er ikke riktig for å lansere en ny spillkonsoll. Grafikken er god nok og utviklerne vil ikke takle enda større utviklingskostnader for å matche nye standarder. Det sier THQ-sjefen Brian Farrell i et ferskt intervju med den amerikanske spillnettsiden IGN.

- Helt ærlig tror jeg nye maskiner er det siste bransjen trenger nå. Spill som kommer til PlayStation 3 og Xbox 360 ser fantastiske ut.

- Modellen med å ha nok en boks som koster mange tusen kroner, som produsenten må subsidiere og utviklere må bruke enda mer penger på utvikling, vil ikke fungere.

Men Farell mener allikevel at konsollsyklusen blir forlenget av de nye bevegelseskontrollerne i PlayStation Move og Microsofts Kinect.

- For å ha en forlenget syklus med et bredere publikum tror jeg, strategiske sett, at dette er den rette veien å gå. Både Move og Kinect er laget med tanke på nettopp det. Markedet vil selv bestemme om noen av dem fungerer, men jeg elsket konseptet hvor konsollprodusentene prøver å utvide kundegruppen utenfor hardcore-konsumentene, sier Farell til spillnettsiden IGN.

THQ-sjefen synes at grafikken allerede er god nok, men at det nå handler om å sy sammen bedre produkter, som ligner mer på filmer.

- Bedre grafikk? Den er temmelig bra akkurat nå. Bedre lyd? Nei. Gameplay? Sannsynligvis ikke. Derfor tror jeg at slik spill utvikler nå virkelig er retningen vi går i. Der det handler om spillopplevelsen; bedre historier, bedre rollefigurer og et sluttprodukt som ligner mye mer på filmer.

Den Wii-lignende bevegelseskontrolleren til PlayStation, kalt Move, ble lansert i september og har allerede solgt over 1,5 millioner i Europa. Microsofts 3D-kamera, Kinect, som kan fange bevegelsene fra hele kroppen din og bruke det på skjermen, slippes 10. november.

Microsoft har vært ganske tydelige på at Kinect i hovedsak er laget for å trekke til seg en kundegruppe som normalt ikke spiller spill, mye som Nintendo gjorde med Wii. Det har også påvirket utvalget av spill som slippes til Kinect – hvor det utvilsomt er mye fokus på sosiale spill, treningsspill og titler av den mer lettbente sorten.

Sony har vært mer tilbakeholden med å proklamere hvem PlayStation Move er mest myntet på, men har allerede sluppet flere sosiale spill som ligner på de som dominerer på Nintendo Wii. I tillegg har de annonsert støtte for Move i hardcore-titler som «Socom 4» og «Killzone 3». Det finnes også allerede støtte for systemet i strategispillet «R.U.S.E.» og «Tiger Woods PGA Tour 11» med flere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3