Noen ganger trenger man bare å fylle rommet med opiumrøyk

«Thief» tegner til å bli et svært åpent snikespill.

6. mars 2013 10:14

(PressFire.no): I går kunne spillbladet Game Informer, som første medie i verden, vise de første bildene fra etterlengtede «Thief».

Nå har de sluppet en større sniktitt på nytolkningen av den ikoniske serien om mestertyven Garrett, som All Games Beta gjengir deler av.

Her skinner de for eksempel et lys på dagens versjon av den dystopiske steampunk-byen The City, som legger seg ekstremt tett opp mot Dunwall fra konseptuelt lignende «Dishonored».

Dollar dollar bill y'all

Den opportunistiske hovedpersonen har fortsatt inntjening som førsteprioritet, og skal etter sigende bruke sosial uro som et påskudd for å plyndre byens adel.

I likhet med nevnte Dunwall, er også dette en rufsete fremtidsvisjon hvor en tyrannisk leder vanskjøter folket sitt, mens patrisierne går rundt med livvakter i pestpregede gater.

Serien var tidlig ute med å måle Garretts synlighet i skyggene og støyen han avgir, noe Eidos Montreal tilsynelatende viderefører i sin visjon for neste «Thief».

Magien som har preget universet til en viss grad skal likevel være tonet noe ned, uten at Game Informer gjør det klart hva det betyr i praksis.

Pandoras verktøykasse

Mye av opplevelsen later til å være sentrert rundt en «Focus»-modus, som skal sakke tiden i kamp, gi deg mer tid til å plyndre folks lommer uoppdaget og vise skjulte interessepunkter.

Originalspillene var et viktig eksempel på Looking Glass Studios' idé om at historiefortelling bør skje så interaktivt og uhindret som mulig.

Game Informer melder om en oppfølger som tar veteranene på ordet og i stor grad unngår filmklipp.

Heller ikke den moderne Garrett tegner til å bli noen slåsskjempe, og foretrekker å slåss med én eller to personer av gangen om han først trekker sverdet.

Til gjengjeld skal han ha en trillebårlast av triks i ermet, som tørrispiler til å slukke fakler, batonger for å lamslå intetanende vakter og røykdannende skyts som skaper ly. I tråd med seriens tidligere bidrag, altså.

Opiumfelle

Noen av de mest effektive knepene ser likevel ut til å være dynamisk anvendelse av omgivelsene, som når vaktene til den rike arkitekten Eastwick skal nøytraliseres.

Da skal Garrett etter sigende kunne smelle en god bunt opium i ventilasjonssystemet og sluse det gjennom hele bygget.

I en annen situasjon ble Game Informer vist hvordan man kan skyte repene som holder opp takpryd for å mose fiender under. 

Vordende interiørarkitekter skal visstnok kunne henge opp noe av nipset de rasker med seg på på tokt i sjefstyvens kåk.

«Thief» er planlagt utgitt til pc, PlayStation 4 og «andre nestegenerasjonskonsoller» i 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3