(PressFire.no): Man kan ikke snakke om snikespill uten å streife innom «Thief». Serien om listige Garrett har etterlatt seg et blytungt ettermæle, som har lekket over i stort sett alt sjangeren har bydd på siden 1998.
Etter en lengre pause ble «Thief 4» annonsert i 2009, men til i dag har det vært knyst om hvordan prosjektet utvikler seg. Nå har prosjektet igjen kommet opp til overflaten, hos Game Informer.
I videoen nederst på denne siden har de attpåtil preiket litt med utviklerne.
Mestertyven gjør comeback på Pc, PlayStation 4 og «andre nestegenerasjonskonsoller» i 2014, skriver spillbladet i sin eksklusive avsløring.
Tidligere rykter vil ha det til at det blir et lanseringsspill for neste Xbox.
Den etterlengtede luskesimulatoren har gått bort fra det i overkant hippe «Thi4f»-navnet og går nå simpelthen under «Thief».
Grunnstammen skal være uforandret: Garrett pludrer fortsatt rundt i The City og rundstjeler folk ved hjelp av list og kreative hjelpemidler.
- Byen bruser over av sosial spenning der den fanges mellom en pest og en tyrannisk baron, skildrer Game Informer i sin smakebit på en større avsløring i selve bladet.
Handlingen er til forveksling lik den i «Dishonored», hvor utviklingen ble ledet av Harvey Smith. Han jobbet lenge i «Thief»-studioet Looking Glass.
Den ikoniske serien var med på å revolusjonere bruken av lyd og lys i snikespill, og introduserte konsepter som en lysmåler for å vise synligheten din i skyggene, samt varierende underlag med påfølgende støy.
En del av appellen har ligget i den åpne strukturen, hvor du selv står fri til å finne dine egne stier og bruke et spekter av triks til å overmanne årvåkne vakter.
Samtidig var den banebrytende i sin bruk av ikke-dødelige våpen, hvor man for eksempel kunne velge mellom bruk av piler som slår ut eller dreper motstanderne fra skyggene.
Nytolkningen skjer hos «Deus Ex: Human Revolution»-studioet Eidos Montreal, som er aktuelle med flerspilleren til «Tomb Raider» i disse dager.