(PressFire.no): Overgangen fra det tradisjonelle butikkmarkedet til nettverdenens muligheter har vært et horn i siden for underholdningsbransjen, også spilldelen av den.
I et nylig intervju med GamesIndustry.biz innrømmet EA-toppen Frank Gibeau for eksempel at de utvilsomt blir heldigitale på et punkt i fremtiden.
Medstifteren av det britiske storstudioet Codemasters, David Darling, er enda krassere.
- PlayStation 4 og Xbox 720 må være heldigitale. Eller så mislykkes de, skriver han i et omfattende blogginnlegg, hvor temaet er det han kaller dinosaurkonsoller.
Darling er for øyeblikket sjef i spillselskapet Kwalee, som blant annet er opptatte av sosiale spill til mobiltelefoner. Han mener at dagens konsollgiganter blir passert av mer utradisjonelle aktører om de ikke tenker nytt.
- Så fort Apple hiver App Store inn i Apple TV, kan de ta over stuespillingen på samme måte som de har tatt over håndholdtindustrien med iPhone, fleksibel prissetting og fraværende distribusjonskostnader. Industrien går fra butikkspill til digitale, skriver han videre.
Et av hovedpoengene til briten er at fysiske formater gagner spillbutikkene, med misvisende og rigide spillpriser som konsekvens.
- Butikkene kommer til å fortelle dem at de ikke kan selge et spill til 60 dollar i butikken, og to dollar over App Store. Men produsentene må selge dem til to dollar hvis de skal konkurrere med Apple. 3DS og Vita kan ikke konkurrere med iPhone- og Android-priser, hevder han.
Mobilsjefen argumenterer for at mobilindustrien er fremtiden, av naturlige årsaker, men velger også å berømme nettbutikken Steam. De tilbyr i hovedsak tradisjonelle, omfattende spillopplevelser.
I går skrev vi om et nytt EU-vedtak, som erklærer at programvareprodusenter ikke har lov til å begrense videresalg av digitale tjenester.
Selv om det er uvisst hvorvidt det tvinger utsalgsstedene til å tilrettelegge for videresalg, kan det ha stor betydning for bransjens utvikling.
Mye av inntjeningen til dagens fysiske spillbutikker baserer seg på videresalg av bruktspill.Når bransjen beveger seg mot digital levering, og denne typen bruktsalg tillates, vil det kunne ende opp som nok et skudd mot baugen for den allerede skadeskutte butikkbransjen.
Uansett fall, tyder mye på at den digitale hverdagen preger spillindustrien i stadig større gra. Derfor ser vi også at de mest toneangivende spillselskapene investerer stadig mer penger i disse markedene.
Foto: Illustrasjon og konseptskisse / Joseph Dumary