Hos Disney og Pixars animasjonsavdeling går det som det griner, men underholdningsgiganten har slitt med å finne formen når det kommer til spill.
I november viste det seg at deres nye storsatsing på Nintendo Wii, «Epic Mickey», ikke ble den gigantsuksessen de hadde håpet på. Heller ikke «Tron: Evolution» maktet å levere de store salgstallene.
Resultatet ble at Disney la ned Propaganda Games, som var ansvarlige for «Tron»-spillet. Også halve «Epic Mickey»-studioet, Junction Point», måtte finne seg nye jobber.
Men Disney har ikke mistet troen på spill som medium – i fjor kjøpte Disney Facebookspillutviklerne Playdom for 3,6 milliarder kroner.
Og det stopper ikke der - teknologinettstedet TechCrunch skriver nå at Disney har kjøpt en finsk spillmotor laget for HTML5.
Oppkjøpet sikrer at Disney kan utvikle spill som vil virke i fremtidige nettlesere som støtter HTML5, uten at spillerne må ha spesiell maskinvare eller installere programvare. Det betyr at samme spill vil fungere på relativt umoderne PC-er, mobiltelefoner og tablets.
Disney har ikke avslørt noen kjøpesum, men en kilde skal ha fortalt at kjøpesummet ligger mellom 10 og 20 millioner dollar. Det utgjør en pris mellom 55 og 110 millioner kroner med dagens kurs.
Spillmotoren, som kalles Rocket Engine, har blitt utviklet og oppkalt etter det finske selskapet - Rocket Pack. Motoren bruker en kombinasjon av HTML, Jacascript og CSS.
Selskapet har selv brukt motoren i et spill kalt «Warimals», som du kan teste her.
I utviklingskretser pågår debatten nå om hvordan fremtidens applikasjoner vil utvikles. I en artikkel hos TechCrunch debatteres fordelene og ulempene ved å bruke HTML5 kontra utviklingsverktøy som er plattformspesifikke.
Vi vil gjøre oppmerksom på at HTML5-standarden ennå ikke er fullstendig ferdigstilt, det har vært en lang og vanskelig vei for å få spikret enighet om nettlesernes nye utviklerspråk. Likevel er en rekke HTML5-funksjoner allerede støttet i flere av de nye nettleserne.