Måtte bruke åtte år for å få til dette blodbadet i nye «Doom»

29. november 2015 15:04

KØLN (PressFire.no): «Doom 4» har lenge vært oppfatta som et åpent gnagsår.

En oppfølger med en lang og trøblete utviklingstid, og for to år siden bekrefta Bethesda at de på et punkt hadde vraka spillet og måtte begynne helt på nytt.

Pete Hines beskriver «Doom»-arbeidet
som en smertefull reise.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Løste «Wolfenstein»-floka

I løpet av sommerens E3-spillmesse ble det et slags comeback. «Doom 4», heretter bare døpt «Doom», hadde før dette kun blitt vist bak lukka dører på en fan-tilstelning.

Under Bethesdas pressekonferanse i løpet av den viktigste uka for spillbransjen, fikk hele verden endelig ta en titt.

(Se E3-presentasjonen i videovinduet).

«Doom» har mange liknende utfordringer vi også hadde med «Wolfenstein», sier Pete Hines til PressFire i forbindelse med GamesCom i Køln.

«Wolfenstein: The New Order» kom ut fra svenske Machine Games i fjor. Det overraska de fleste med en frisk tilnærming til gammelt opphav.

– Det er så lenge siden det forrige «Doom»-spillet kom ut. Det er plenty mennesker som aldri har rørt et «Doom». Disse har kanskje spilt «Call of Duty», «Battlefield», «Halo» eller «Gears of War» i stedet. Alle disse er skytespillserier som har fått flere oppfølgere siden det forrige «Doom» kom ut, forteller Hines.

«Doom 3» ble forresten sluppet i 2004. Å lage en oppfølger så lenge etterpå, er uvanlig.

Brukerskapt innhold skal friste en ny «Doom»-generasjon

Når utgiver Bethesda omtaler «Doom» er de selvsagt hissige på å få fram betydningen spillet har hadde.

Det er kjent som en av de absolutte pionerene innen skytespillsjangeren. Det introduserte 3D-grafikken for alvor, og var på den tida, i 1993, revolusjonerende.

Pete Hines riffer litt videre i det sporet:

– Du og jeg forstår kanskje hva «Doom» er og hvilken betydning serien har hatt, men det finnes mange som ikke vet det, eller aner hvorfor de burde bry seg om et nytt «Doom».

– Vi må forsikre oss om at vi lager noe snakker til spillets historie. Det må føles genuint. Men samtidig må vi også lage noe som føles relevant.

– Det faktum at «Doom» var banebrytende med å definere skytespill i førsteperson, er hyggelig, men det er ikke nok til at du får lyst til å kjøpe spillet. 

– Vi må bevise noe, det har en veldig sterk enspillerdel, en morsom og annerledes flerspillerbit. Noe annet enn andre spill du kjenner fra i dag, og vi legger verktøyene i hendene på folk slik at de enkelt kan skape, dele og spille med utstyr de selv har lagd. 

Disse verktøyene han prater om er kalt SnapMap. Brukerskapt innhold Bethesda presenterer i denne videoen.

Måtte starte jobben på ny

– Med en såpass velpublisert historie om problemene bak utviklingen av nye «Doom», er du letta over at spillet nærmer seg slipp?

– Det er helt sikkert!

– Har det vært en lang og smertefull reise?

Ja! Hør her, det er aldri lett å måtte si til noen at arbeidet vi har gjort til forrige versjonen av spillet rett og slett ikke er bra nok. Vi måtte finne nytt fokus. Vi måtte starte jobben på ny. Det er ingen enkel ting å gjøre – verken på et studio-nivå eller hos en utgiver.

– I essens tar du alt eller mesteparten av den jobben som er gjort og kaster det. Og begynner på nytt. Det er klart det er en lettelse for oss alle at spillet nå begynner å vise sin verdi. Jeg er fornøyd med kursen det har, sier Hines til PressFire.

Spillet lanseres en gang til våren 2016. Til PlayStation 4, Xbox One og pc. 

«Doom» går inn i en ny lukka alpha-test fra 3. til 6. desember. Den forskutterte betaperioden, blant annet inkludert med «Wolfenstein: The New Order», skjer senere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3