«Minecraft»-studioet får beholde navnet på «Scrolls»

Rettstvisten mellom Mojang og Bethesda er løst.

11. mars 2012 12:15

(PressFire.no): «Minecraft»-studioet Mojang snodde seg inn i en rettsfloke i fjor høst, da de døpte sitt neste prosjekt «Scrolls», og siktet seg inn mot fantasy-territorie.

Et visst annet fantasy-merkenavn, «The Elder Scrolls», eies av Zenimax, moderskapet til Bethesda. De mente at svenskene gikk for langt, og bestemte seg for å gå rettens vei for å sikre merkenavnet sitt.

Mojang-guru Markus «Notch» Persson følte tilsynelatende at dette ble for dumt, og hadde allerede foreslått at de bare kunne løse tvisten over en runde i spillet «Quake 3».

Zenimax’ advokater, på sin side, mente at dette i bunn og grunn ikke handlet om Mojangs bruk av ordet, men at de prinsipielt måtte reagere på et mulig overtramp av deres merkenavn – for ikke å svekke deres evne til å få gjennomslag i retten i fremtiden.

Får beholde navnet, ikke merkevaren

Nå ser det ut til at partene endelig har kommet til enighet.

Persson har nemlig vært en flittig tvitrer det siste døgnet. I går ettermiddag postet han der at de var blitt enige med Bethesda («AND!! We’ve settled with Bethesda! Yaaaay! <3»).

Han fulgte opp like etterpå med en forklaring:

- Enigheten innebærer at vi gir dem merkenavnet, får beholde navnet, og lover at vi ikke vil bruke navnet til å lage noen «Elder Scrolls»-konkurrent.

Etter hans mer eller mindre humoristiske oppfølger å dømme, var ikke dette så galt at det ikke var godt for noe:

- Dokumentet jeg signerte var på type en milliard sider, så vi vet i det minste at en gjeng med advokater ble rike. Flott, jeg vil ikke at de skal sulte, tvitret han videre.

Mojang-kollega Carl Manneh postet like etterpå nyheten på deres offisielle nettsider.

- Et spill som mangler på markedet

Persson har tidligere fortalt at han ikke kan tenke seg at «Scrolls» på noen som helst måte vil minne om «The Elders Scrolls», serien som i fjor høst ble oppdatert med sitt femte kapittel, det glimrende «Skyrim».

Mojangs «Scrolls» er snarere et spill inspirert av brettspill og turbaserte kortspill, slik som «Magic: The Gathering». Prosjektet ledes ikke av Persson selv, men av Jacob Porser.

På spillets nettside, forklarer han at han selv og «Notch» har snakket om prosjektet i årevis, fordi de følte at dette er et spill som mangler på markedet.

- Vi ønsket desperat å spille det, men kunne ikke, fordi ingen hadde laget det, skriver han.

Derfor tar de ansvar.

Det er foreløpig ikke bekreftet noen utgivelsesdato for «Scrolls». 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3