Lover å ikke blande seg i arbeidet med «Uncharted»-filmen

- Fokuserer på det vi kan aller best, sier spillskaperne.

12. oktober 2011 12:26

WADI RUM, JORDAN (PressFire.no): Utviklerne bak «Uncharted»-spillene vil nok mer enn gjerne utvide universet og ri på en kommersiell bølge som en Hollywood-suksess basert på deres merkevare kan gi.

Naughty Dog var i forrige uke i Jordan for å presentere høstens «Uncharted 3: Drake’s Deception». PressFire benyttet anledningen til å spørre hvordan arbeidet med filmen går, nå som en ny regissør er hyret inn. 

Neil Burger («Limitless», «Illusjonisten») har allerede lovet at han vil legge historien tett opp mot kildematerialet. Altså «Uncharted: Drake’s Fortune» (2007).

Hvor involverte er dere i prosessen med å lage en film basert på det første «Uncharted»-spillet?

- Vi har opphavet til «Uncharted»-universet, og har skapt «bibelen». Amy Hennig har lagd dette kildematerialet – alt som handler om karakterene og deres motivasjon, og dette danner en fyldig bakgrunnshistorie, sier Arne Meyer til PressFire.

Meyer er Community Strategist hos spillstudioet.

- Naughty Dog har tette bånd til produksjonsselskapet som er ansvarlige for filmen. Arad-brødrene (Avi og Ari – journ. merk.) har gjort en fremragende jobb med å adaptere en annen underholdningsmerkevare til å bli store filmer, nemlig Marvel-tegneseriene. 

- Vi snakker mye med dem, og har regelmessig fått se manusutkast. Du kan derfor si at vi definitivt er involvert i prosessen. Men til syvende og sist; vi er veldig dyktige til å lage videospill, og de er det samme når det gjelder å lage filmer. Så begge parter kan og bør fokusere på det man kan best, sier Meyer. 

NB! Vi fikk også se «Uncharted 3: Drake’s Deception» i aksjon nylig. Les mer her. 

Fikk fyken etter «The Fighter»

Det har vært en god del drama bak kulissene i forbindelse med planene om å filmatisere «Uncharted»-spillet. Bare noen måneder etter at David O. Russell formelt fikk oppdraget skjedde det minst to ting i relasjon til prosjektet:

Filmen hans, «The Fighter», fikk to Oscar-priser – og Russell mistet «Uncharted»-jobben like etterpå…

Sony, som forvalter disse spillene, syntes ifølge kilder LA Times snakket med at manuset til Russell var «for langt og for ambisiøst». Dessuten hadde han klart å legge seg ut med fans av spillene etter å ha avslørt sine spreke visjoner: 

- Idéen som pirrer meg, er at det finnes en familie med betydelig makt innen internasjonal kunst og antikviteter - som jobber mot statsoverhoder og museumssjefer for rettferdighet, uttalte Russell på tampen av fjoråret, mens han fortsatt var i gang med manusskrivingen.

Han la heller ikke skjul på at han ønsket seg Mark Wahlberg i hovedrollen. Det er langt fra sikkert at Neil Burger har de samme preferansene.

- Vil gi filmskaperne frihet

Taylor Kurosaki fortalte PressFire at for mye innblanding fra Naughty Dogs side kan gjøre filmen dårligere. Og at dette er grunnen til at mange spill-til-film-adapsjoner ender opp med å bli alt annet enn kritikerfavoritter. 

- Vi vil gjerne gi dem friheten til å lage en film som fungerer optimalt på nettopp de premissene. «Uncharted»-serien er spill som er veldig filmatiske og filmaktige, men det er «bare» spill.

- Jeg tror feilen mange gjør når de skal forsøke å lage en filmversjon av et spill, er at de prøver å adaptere kildematerialet på en for direkte måte. Og det yter ikke nødvendigvis rettferdighet overfor noen av disse to mediene, sier Kurosaki (Cinematic Lead i Naughty Dog).

En film som blir overført som spill på en direkte måte, eller et spill som baserer seg i for stor grad på en film, trenger ikke være den beste løsningen. Dette er to forskjellige uttrykksformer. 

- Det beste vi kan bidra med i filmprosessen, er at vi har gitt filmskaperne alle verktøyene de trenger. Vi har gitt de arbeidsskissene i forhold til at de vet hvem Nathan Drake er, hva han står for og også hva som ikke rimer i «Uncharted»-universet. Når alt dette er tilgjengelig, er det viktig å la filmskaperne lage et best mulig produkt – som en film. Da blir resultatet best, sier Kurosaki.

Naughty Dog lanserer «Uncharted 3: Drake’s Deception» til PlayStation 3 den 2. november. Arbeidet med en film basert på det første spillet er i full gang – med Neil Burger som nyoppnevnt regissør.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3