Annonse
Kritikerrost spillskaper slakter Microsofts indie-satsing

Kritikerrost spillskaper slakter Microsofts indie-satsing

10:03
21:22
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
21:22
10:03
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

LONDON (PressFire.no): Da Sony i forrige uke viste fram 17 av de nedlastbare spillene som kommer til PlayStation 4, var også smellvakre «The Vanishing of Ethan Carter» blant dem.

Vår anmelder trillet terningkast fem og mente at spillet har en «altoppslukende atmosfære, nydelige omgivelser og en herlig mestringsfølelse.»

Vi så på PlayStation 4-versjonen av spillet, mens den frittalende produsenten snakket om hvordan spillet ser ut og hvordan det er å være indie-utvikler.

 

Adrian Chmielarz. 
(Foto: Jarle Hrafn Grindhaug/PressFire.no).

Ps4-versjon bedre enn pc-utgaven

Adrian Chmielarz forteller oss om PS4-versjonen av «The Vanishing of Ethan Carter», og hvorfor denne blir bedre enn pc-versjonen.

Siden pc-versjonen ble sluppet i fjor høst, har Epic Games blitt klare med Unreal Engine 4, mens pc-utgaven av «The Vanishing of Ethan Carter» ble bygd i Unreal Engine 3.

Derfor skal det polske spillstudioet ha brukt anledningen til å forberede seg på fremtiden ved å like gjerne bygge hele spillet på nytt, i den ferskeste versjonen av grafikkmotoren.

Det betyr at det i PlayStation 4-drakt kjører mer effektivt og er mer optimalisert, som Chmielarz demonstrerer ved å snurre oss litt rundt midt i skogen.

 Før kunne du se at trærne og omgivelsene hoppet ut og inn i bildet.

Det gjør det nå også, men i langt mindre grad. Fordi nå er det mer optimalisert.

 

Vil komme pc-spillet til gode

Vi må innrømme at vi faktisk ikke klarte å se noe som helst komme inn i bildet – det så rett og slett bare fabelaktig ut. Spillet tar seg utrolig godt ut, og tåler virkelig sammenligning med pc-versjonen.

Chmielarz forteller at de ble svært glade da Sony kunngjorde at de nye konsollene ville ha åtte gigabyte med minne, for det gjør at de kan kjøre teksturer i en helt annen klasse. Nå kan de så å si bare dra inn de teksturene de vil ha, ifølge utvikleren.

Og når han zoomer inn på noen av detaljene, er det lett å la seg imponere.

Han bekrefter imidlertid at pc-spillerne også kommer til å dra nytte av denne konsollversjonen, for de kommer til å slippe denne til pc også.

Vi tøyser med at den nye pc-versjonen kan gis ut som en «director’s cut».

 På en måte, sier han og ler.

Vi kommer til å se på de små justeringene vi har gjort i PS4-versjonen for å sjekke om vi får dem med. Men det er bare snakk om småting, vi vil ikke ha en «George Lucas: The Game».

Han varsler imidlertid at det kommer til å ta litt tid å få alt tilpasset til alle pc-oppløsningene. The Astronauts, spillstudioet han var med å starte, er naturligvis travelt opptatt med PS4-slippet nå om dagen.

Det skal ifølge Chmielarz skje om to til fire måneder. Han forklarer at de er inne i en merkelig fase hvor de ikke er nødt til å slippe spillet, men kan bruke så mye tid de vil til å pusle og polere med det.

 

Usikkert rundt Xbox One

Spillet er foreløpig bare kunngjort til Sonys konsoll. Adrian Chmielarz aner rett og slett ikke om det finner veien til til Xbox One.

 Og da mener jeg ikke at jeg er en indie-utvikler som prøver å unngå spørsmålet mens jeg egentlig har en plan.

For jeg aner faktisk ikke.

Han forklarer at Sony hadde helt rett da de kunngjorde spillet for PlayStation 4, da de sa «til denne konsollen først». Spillet kom jo tross alt til pc først, og er ikke planlagt for andre konsoller før den tid.

Videre mener han at det enkelte ganger også er forretningsmessig logisk å fokusere på én konsoll, mens det andre ganger er ønskelig å komme ut på flest mulig plattformer.

 

«Tullete indie-satsing» fra Microsoft

Microsoft har ofte blitt kritisert for en klausul som i utgangspunktet gjør at de ikke ønsker spill sluppet på andre plattformer først, selv om de ser bort fra den av og til.

De krever vanligvis også noe ekstra innhold i spillet, om det skal slippes på deres konsoll.

 Som alle andre utviklere i verden synes jeg det er tullete.

Han forklarer videre at han i utgangspunktet ikke har et problem med at noen har idéen til denne løsningen.

Jeg forstår at du vil ha eksklusivt innhold og at folk med begge konsoller velger spillet på din konsoll, sier han og påpeker at det er veldig få som faktisk har både en Xbox One og PS4.

 Men det burde være krystallklart nå at dette ikke fungerer.

Ifølge Chmielarz er det ikke litt ekstra innhold i de små indie-spillene som gjør at man velger den ene konsollen fremfor den andre.

– Ingen kommer til å gi en faen i om ett indie-spill har noe mer på én plattform når de kan velge mellom «Uncharted» og «Gears of War». Det er dét man velger ut ifra.

– Vi kan se at filosofien til Microsoft ikke fungerte. De prøvde den og den fungerte ikke. Vær så snill å endre, og vips: dere kommer til å ha flere indiespill på plattformen, sier han med klar adresse til Redmond-selskapet.

I mellomtiden finnes det tonnevis med indie-spill som ikke kan bli sluppet på Microsofts plattform, fordi de var sluppet på en annen plattform.  Det er faktisk bare teit, buldrer han.

Han avslører imidlertid at Mac- og Linux-brukere kan ha spillet i vente, fordi «de undersøker mulighetene», som det ofte heter. Unreal Engine 4 skal ifølge Chmielarz gjøre dette langt lettere å overføre «The Vanishing of Ethan Carter», men ikke helt ennå.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
– Det burde være krystallklart nå at dette ikke fungerer.
Kritikerrost spillskaper slakter Microsofts indie-satsing
Jarle Hrafn Grindhaug

LONDON (PressFire.no): Da Sony i forrige uke viste fram 17 av de nedlastbare spillene som kommer til PlayStation 4, var også smellvakre «The Vanishing of Ethan Carter» blant dem.

Vår anmelder trillet terningkast fem og mente at spillet har en «altoppslukende atmosfære, nydelige omgivelser og en herlig mestringsfølelse.»

Vi så på PlayStation 4-versjonen av spillet, mens den frittalende produsenten snakket om hvordan spillet ser ut og hvordan det er å være indie-utvikler.

 

Adrian Chmielarz. 
(Foto: Jarle Hrafn Grindhaug/PressFire.no).

Ps4-versjon bedre enn pc-utgaven

Adrian Chmielarz forteller oss om PS4-versjonen av «The Vanishing of Ethan Carter», og hvorfor denne blir bedre enn pc-versjonen.

Siden pc-versjonen ble sluppet i fjor høst, har Epic Games blitt klare med Unreal Engine 4, mens pc-utgaven av «The Vanishing of Ethan Carter» ble bygd i Unreal Engine 3.

Derfor skal det polske spillstudioet ha brukt anledningen til å forberede seg på fremtiden ved å like gjerne bygge hele spillet på nytt, i den ferskeste versjonen av grafikkmotoren.

Det betyr at det i PlayStation 4-drakt kjører mer effektivt og er mer optimalisert, som Chmielarz demonstrerer ved å snurre oss litt rundt midt i skogen.

 Før kunne du se at trærne og omgivelsene hoppet ut og inn i bildet.

Det gjør det nå også, men i langt mindre grad. Fordi nå er det mer optimalisert.

 

Vil komme pc-spillet til gode

Vi må innrømme at vi faktisk ikke klarte å se noe som helst komme inn i bildet – det så rett og slett bare fabelaktig ut. Spillet tar seg utrolig godt ut, og tåler virkelig sammenligning med pc-versjonen.

Chmielarz forteller at de ble svært glade da Sony kunngjorde at de nye konsollene ville ha åtte gigabyte med minne, for det gjør at de kan kjøre teksturer i en helt annen klasse. Nå kan de så å si bare dra inn de teksturene de vil ha, ifølge utvikleren.

Og når han zoomer inn på noen av detaljene, er det lett å la seg imponere.

Han bekrefter imidlertid at pc-spillerne også kommer til å dra nytte av denne konsollversjonen, for de kommer til å slippe denne til pc også.

Vi tøyser med at den nye pc-versjonen kan gis ut som en «director’s cut».

 På en måte, sier han og ler.

Vi kommer til å se på de små justeringene vi har gjort i PS4-versjonen for å sjekke om vi får dem med. Men det er bare snakk om småting, vi vil ikke ha en «George Lucas: The Game».

Han varsler imidlertid at det kommer til å ta litt tid å få alt tilpasset til alle pc-oppløsningene. The Astronauts, spillstudioet han var med å starte, er naturligvis travelt opptatt med PS4-slippet nå om dagen.

Det skal ifølge Chmielarz skje om to til fire måneder. Han forklarer at de er inne i en merkelig fase hvor de ikke er nødt til å slippe spillet, men kan bruke så mye tid de vil til å pusle og polere med det.

 

Usikkert rundt Xbox One

Spillet er foreløpig bare kunngjort til Sonys konsoll. Adrian Chmielarz aner rett og slett ikke om det finner veien til til Xbox One.

 Og da mener jeg ikke at jeg er en indie-utvikler som prøver å unngå spørsmålet mens jeg egentlig har en plan.

For jeg aner faktisk ikke.

Han forklarer at Sony hadde helt rett da de kunngjorde spillet for PlayStation 4, da de sa «til denne konsollen først». Spillet kom jo tross alt til pc først, og er ikke planlagt for andre konsoller før den tid.

Videre mener han at det enkelte ganger også er forretningsmessig logisk å fokusere på én konsoll, mens det andre ganger er ønskelig å komme ut på flest mulig plattformer.

 

«Tullete indie-satsing» fra Microsoft

Microsoft har ofte blitt kritisert for en klausul som i utgangspunktet gjør at de ikke ønsker spill sluppet på andre plattformer først, selv om de ser bort fra den av og til.

De krever vanligvis også noe ekstra innhold i spillet, om det skal slippes på deres konsoll.

 Som alle andre utviklere i verden synes jeg det er tullete.

Han forklarer videre at han i utgangspunktet ikke har et problem med at noen har idéen til denne løsningen.

Jeg forstår at du vil ha eksklusivt innhold og at folk med begge konsoller velger spillet på din konsoll, sier han og påpeker at det er veldig få som faktisk har både en Xbox One og PS4.

 Men det burde være krystallklart nå at dette ikke fungerer.

Ifølge Chmielarz er det ikke litt ekstra innhold i de små indie-spillene som gjør at man velger den ene konsollen fremfor den andre.

– Ingen kommer til å gi en faen i om ett indie-spill har noe mer på én plattform når de kan velge mellom «Uncharted» og «Gears of War». Det er dét man velger ut ifra.

– Vi kan se at filosofien til Microsoft ikke fungerte. De prøvde den og den fungerte ikke. Vær så snill å endre, og vips: dere kommer til å ha flere indiespill på plattformen, sier han med klar adresse til Redmond-selskapet.

I mellomtiden finnes det tonnevis med indie-spill som ikke kan bli sluppet på Microsofts plattform, fordi de var sluppet på en annen plattform.  Det er faktisk bare teit, buldrer han.

Han avslører imidlertid at Mac- og Linux-brukere kan ha spillet i vente, fordi «de undersøker mulighetene», som det ofte heter. Unreal Engine 4 skal ifølge Chmielarz gjøre dette langt lettere å overføre «The Vanishing of Ethan Carter», men ikke helt ennå.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Kritikerrost spillskaper slakter Microsofts indie-satsing

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode