Svære avsløringer fra «Uncharted 4»

Turen går til Madagaskar.

7. januar 2015 11:47

(PressFire.no): Et av de store PlayStation 4-flaggskipene, og trolig den satsningen i år med størst forventninger knyttet til seg fra Sony-leiren, er «Uncharted 4».

Oppfølgeren ble avduket i fjor og fikk på tampen av året en etterlengtet demonstrasjon under PlayStation Experience i Las Vegas.

Detaljene om hva slags opplevelse vi kan vente oss senere i år, har vi imidlertid vært nødt til å vente på.

Nå vet vi mer om hva det neste «Uncharted»-eventyret byr på.

Brødre i Madagaskar

Nyeste utgaven av magasinet Game Informer er ute i hyllene. Her får vi mer innsikt i hva Naughty Dog jobber med for tiden.

NeoGAF-forumbrukere har allerede saumfart bladet og sanket opplysninger derfra. Noen av nyhetene fra besøket hos spillstudioet i Santa Monica, California er dermed avslørt.

Etter Naughty Dog gjorde seg ferdige med «Uncharted 3: Drake’s Deception» i 2011, ble som vi vet mye av fokuset vridd mot «The Last of Us».

Et lite team begynte imidlertid jobben med en oppfølger rett etter «Uncharted 3» var lansert. Enda flere folk ble satt i sving etter «The Last of Us»-utvidelsen «Left Behind» var ferdig. Da ble skattejakt i «Uncharted 4» hovedfokuset og fullt bemannet.

I «Uncharted 4: A Thief’s End» – en historie som starter tre år etter «Uncharted 3» – går turen blant annet til Madagaskar, hvor Nathan Drake jakter på «et mytisk pirat-utopia».

Nathans bror, Sam, blir med på eventyret.

Piratskatt for livet

Sam ble først introdusert under PlayStation Experience i desember. Han spilles av Troy Baker (Joel i «The Last of Us»).

Nathan og Sam har ikke sett hverandre på flere år. I Game Informer-saken går det fram at Nathan antok storebroren var død.

NB! Nå serveres noen avslørende biter fra «Uncharted 4»-handlingen, så vær forberedt på spoilere rundt personene du treffer i spillet og mer.

Historien i «Uncharted 4» spinner på dette brødreforholdet – for av en eller annen grunn er Sam helt avhengig av å finne en bestemt skatt etterlatt av den britiske piratkapteinen Henry Every. Livet hans avhenger av dette.

Her kiles trolig Nathans familiefølelse og dårlig samvittighet han måtte ha overfor broren sin. Motivasjonen om å vende tilbake til skattejaktene kommer fort snikende etter Sams tilbakekomst.

Skattejegerduell

Turen går til Libertatia, Madagaskar, en koloni angivelig stiftet av pirater på 1700-tallet. Det hersker usikkerhet blant historikere og forskere om dette stedet faktisk eksisterte.

Vi har i løpet av «Uncharted»-serien blitt vant til at historien tar oss med til flere eksotiske kriker og kroker av verdenskartet – gjerne miljøer i sterk kontrast til hverandre, ment å skape en variert og dynamisk reise for den som spiller.

Game Informer melder at det blir mer enn piratjungel i Madagaskar. Langt fra hele handlingen legges til Libertatia, for i bladet nevnes det både urbane miljøer (en ikke navngitt storby) og isete snølandskap (foreløpig uvisst hvor i verden).

Et annet kjennetegn fra spillserien er rivaliserende skattejegere som stikker kjepper i hjulene for Nathan og følget hans. Dette dukker også opp i det nye spillet.

Rafe og Nadine er navnet på to av duellantene.

Rafe beskrives av Game Informer som «en veldig annerledes type skattejeger enn Nathan», mens Nadine beleilig nok disponerer sin egen militære styrke lokalisert i Sør-Afrika.

Hinter om flere comeback

Allerede i den første lille sniktitten fra «Uncharted 4», debuttraileren vist under E3-spillmessa i fjor sommer, hørte vi røsten til fast våpendrager Sully.

Både Sully og Elena kan komme til å gjøre comeback i «Uncharted 4», fristes det med, uten at det går fram nøyaktig hvordan de vil være med å prege handlingen i det neste eventyret.

I starten av spillet er imidlertid Elena og Nathan sammen da storebroren først introduseres i spillet.

Sully er altså sentral i førstetraileren, der han og Nathan sammen planlegger et aller siste tokt sammen. Bare ett eventyr til, bestemmer de, og det med en plan vi hører de to beskrive som «helt idiotsikker».

Hvor mye er Nathan villig til å ofre?

I kjølvannet av E3-premieren gjorde spillregissørene Bruce Straley og Neil Druckmann et intervju med IGN. Duoen sto bak det prisvinnende «The Last of Us» og overtok rett etter sjefsrollene til «Uncharted 4», etter den mye omtalte avgangen til Amy Hennig i fjor.

I IGN-intervjuet fra sist sommer beskrev regissørene handlingen og motivasjonen til Nathan Drake slik:

– Drake legger ut på en verdensomspennende reise for å grave i en historisk konspirasjon som ligger bak en legendarisk piratskatt.

– Det største eventyret hans vil teste fysiske grenser, besluttsomheten – og til syvende og sist, hva han er villig til å ofre for å redde dem han er glad i.

Sjalusi og rivalisering

Vi har allerede hørt fra Naughty Dog at fireren blir mye mer personlig. Trolig også mørkere, uten at det direkte er uttalt. I den ferske Game Informer-saken kommer det fram at forholdet mellom Nathan og Sam stikker dypt.

Sam beskrives her som enda mer uforsiktig enn Nathan.

Han er fem år eldre, men sjalu på Nathan. Angivelig fordi yngstemann Drake «er bedre enn ham i alt».

Rivaliseringen mellom disse to er tydelig, men Naughty Dog ønsker foreløpig ikke å utbrodere mer rundt bakgrunnen til Sam og Nathan – eller hvordan denne dynamikken skal drive handlingen fram i «Uncharted 4».

Neil Druckmann forteller Game Informer at Nathans besettelse av skatter og risikable eventyr nesten kan sammenlignes med avhengigheten til en narkoman. Historien kommer trolig til å fortelle oss mer om Nates bakgrunn også, og hvorfor han ved spillets begynnelse har bestemt seg for å legge opp og bli skattejegerpensjonist.

Flere strenger å spille på

Spillmekanisk blir det selvsagt noen endringer, eller utbedringer av tidligere konsepter vi kjenner fra spillene. Game Informer-saken forteller at fiender for eksempel kan forsøke å gripe tak i foten din hvis du skyver noen utenfor en skrent eller lignende.

Det hintes også om at Nathan får flere strenger å spille på når det gjelder utstyr og våpen, men Naughty Dog holder foreløpig kortene tett til brystet hva dette dreier seg om.

Det de imidlertid kan bekrefte, er at disse nye redskapene skal forsøkes å veves inn i oppgaveløsning og puzzles.

Kommer du over noen sjeldne skatter eller gjenstander i spillet, ender ikke nødvendigvis dette med en gjenstand du kan børste støvet av og ha liggende gjemt et sted i en uviktig undermeny. Slike kan peke videre til ytterligere skatter og sjeldenheter – en gåte gjemt i en gåte, altså.

Litt mer teknisk snakk:

Det er over 60 ulike animasjoner bare av Drake mens han plukker opp gjenstander, noe som forhåpentligvis skal sikre en dynamisk opplevelse uten følelsen av repetisjon. Når du går til angrep på en fiende, kan du gjøre det fra alle vinkler – og uten én animasjon som på magisk vis «snapper» inn i det samme angrepet om og om igjen.

Duell mellom «Tomb Raider» og «Uncharted»

«Rise of the Tomb Raider» (først til Xbox One) og «Uncharted 4» (PlayStation 4-eksklusivt) kommer trolig til å gå rett i strupen på hverandre denne senhøsten, selv om vi foreløpig ikke vet nøyaktig når disse to slippene skjer.

Microsoft røpet under GamesCom i Köln at de har sikret et forsprang, en type eksklusivitet til det nye «Tomb Raider».

Før jul ble det kjent at Microsoft selv fungerer som utgiver bak «Rise of the Tomb Raider»-slippet, noe som kan indikere at båndene er knyttet enda tettere til Square Enix og denne tittelen.

Gåteløsning, graden av action kontra utforskning og frihetsfølelse, er sentrale brikker og potensielt det som kan skille disse to kamphanene fra hverandre.

Naughty Dog forteller Game Informer at de fokuserer på frihet i måten du kan styre rundt i «Uncharted 4». Spillmagasinet fikk se en utvidet versjon av den lange gameplay-filmen vist under PlayStation Experience (se denne videoen nederst i saken).

Alternative ruter til samme målet er tydelig en ambisjon, der alle veier har sine egne sett konsekvenser. I bladet beskrives også «plenty av sidehistorier/-oppdrag, hvis du er ute etter slikt».

Lykkes Naughty Dog med disse planene sine, kan vi forvente et friere og mer dynamisk spill enn «Uncharted 3». Seneste «Tomb Raider», rebooten fra Crystal Dynamics sluppet i en oppussa versjon i fjor, er friere og har flere puzzles enn «Uncharted 3». Sistnevnte hadde større actionjag og langt trangere gameplay enn Lara Crofts forrige eventyr.

Denne balansen, miksen som til slutt kokes sammen i Santa Monica, er nok mange svært spente på.

Tar med seg «The Last of Us»-inspirasjon

Dette neste kommer ikke som noen bombe, men Naughty Dog lager igjen en flerspillerkomponent. Multiplayeraspektet er altså bekreftet, men foreløpig vet vi ikke hva det vil by på.

Èn ting spillutviklerne kan fortelle om, er at de bygger et helt nytt A.I.-system til spillet.

Neil Druckmann og Bruce Straley tar med seg inspirasjon fra sitt forrige, og beskriver den kunstige intelligensen til «databror» Sam med den rollen Ellie spiller i «The Last of Us» rent gameplaymessig.

Det planlegges trolig å ha en datastyrt partner som kan lese handlingen og egenskapene dine, og utfylle deg på meningsfullt vis. Ikke en lavpannet sidemann som bare går i veien og bidrar fint lite.

Regissørene beskriver forholdet mellom hovedfigurene i «Uncharted 4» som «utforskning av hvordan det er å være sammen med noen så dyktig som Nathan er.»

Selv om tonen i spillet kan virke mer alvorlig, mer personlig og mørkere, understreker Naughty Dog-folka at det fortsatt vil være masse humor i spillet – et av «Uncharted»s varemerker. Og på spørsmål fra Game Informer om dette blir, som tittelen antyder, det aller siste eventyret for Nathan, svarer de noe tilsvarende: «ingen kommentar».


«Uncharted 4: A Thief’s End» kommer til PlayStation 4 i løpet av 2015. Denne 15 minutter lange gameplay-videoen fra spillet ble først vist under PlayStation Experience i desember:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3