(PressFire.no): Spillegenden Sid Meier skal lage en oppfølger til «XCOM»-serien der det utvilsomt blir et strategifokus.
For det finnes enda et «XCOM» i utvikling – en skytespillvariant som folka bak «BioShock 2» i 2K Marin jobber med. Sistnevnte spill ble nylig utsatt til 2013.
«XCOM: Enemy Unknown» er navnet på Sid Meier-prosjektet, og ble avslørt tidligere denne måneden.
I et intervju med magasinet Game Informer forteller Meier at han ikke tenker begrensninger innenfor bestemte sjangre, men mener hans «XCOM» vil fenge flere enn bare strategispillentusiaster.
- I våre drømmer klarer vi å appellere til strategispillfolk, vi appellerer til actionspillere og til rollespillfans. Det er elementer av alle disse spilltypene i «XCOM», forteller Meier i dette videointervjuet.
- Det hele er mikset sammen på en interessant måte, der du får RPG, strategielementer og action. Målet vårt er å fange alle disse spillerne, og kanskje også klare å introdusere de for noe de ikke har spilt før.
- En som foretrekker actionspill kan komme til å spille på grunn av disse ingrediensene, men samtidig oppdage at, vel, strategi også kan være morsomt, sier Meier.
I «XCOM»-spillene, som debuterte i 1993 og raskt etter fikk kultstatus, styrer du en organisasjon som kjemper mot en utenomjordisk invasjon.
Sid Meier og hans Firaxis-studio fokuserte på å fri til menigheten av «XCOM»-fans da «Enemy Unknown» først ble annonsert tidligere i måneden.
- Vi er nøye med å holde «XCOM: Enemy Unknown» til elementene som gjorde «X-COM» til et respektert spill, samtidig som vi vil levere en helt ny historie og spillmekanisk opplevelse både til die hard-fans av «X-COM»-serien så vel som nykommere, sa Steve Martin i Firaxis til Game Informer.
«XCOM: Enemy Unknown» utvikles til Xbox 360, PlayStation 3 og pc, og skal etter planen lanseres til høsten.