- Her er en liten sniktitt på noe jeg jobber med

Livstegn fra «Gears of War»-pappaen.

1. august 2013 15:07

(PressFire.no): Etter å ha lagd tre muskuløse «Gears of War»-spill for Epic Games, bestemte Cliff Bleszinski seg for å hoppe av karusellen og innvilge seg litt ferie før han tar fatt på neste jobb.

- Jeg har drevet med dette siden jeg var tenåring. Bortsett fra litt fritid i fjor, har jeg holdt på uavbrutt. Jeg vokste bokstavelig opp i denne bransjen, fortalte spilldesigneren da han annonserte avgangen fra Epic i fjor. 

Nå kan han nærme seg avsløringen av sitt neste spill.

Legger ikke våpnene på hylla

Bleszinski la nylig ut et bilde på Twitter, som han omtaler som en liten titt på «et prosjekt jeg jobber med». Det er et konseptuelt skjermbilde lagd av Shaddy Safadi, skriver Polygon.

Safadi har ti års erfaring i Naughty Dog, og medvirket blant annet til «Uncharted»-serien og «The Last of Us».

På bildet ser vi en væpnet soldat, en militær båt og med en demning i bakgrunnen bevoktet av en annen infanterist.

De siste månedene har Cliff Bleszinski blant annet vært ivrig på Twitter, skuffa over Xbox One-usvingen fra Microsoft og øst ut støttende ord til Phil Fish, som føler seg mobbet og trakassert.

- Vil lage noe nytt og friskt

I et intervju med G4tv i desember, avslørte han at et prosjekt med kodenavn «Silverstreak» (døpt etter Bleszinskis første Transformers-figur, Bluestreak) var under oppseiling.

- Fra nå av har jeg lyst til å jobbe med noe som er nytt og føles friskt, og på en måte redefinerer min arv, sa han, samtidig som designeren var opptatt av at han ikke kun vil bli husket som han fyren bak motorsaggeværet fra «Gears of War».

- Steven Spielberg ønsket ikke bare å bli forbundet med «E.T.», så han lagde en rekke forskjellige filmer.

Som gjest under Giant Bombs E3-sendinger tidligere i sommer, røpet Bleszinski at det fortsatt er for tidlig å skulle «velge side» for om han skal lage eksklusive spill for en av de nye konsollene.

Cliff Bleszinski har også uttalt i et Venture Beat-intervju at han en dag gjerne vil tilbake til å lage svære spill, såkalte AAA-titler, men at han ikke er interessert i å grunnlegge et stort spillstudio på egen hånd.

- Følte meg som Liam Neeson

I ukene og månedene etter Epic-exiten i fjor, har spillskaperen fått flere jobbtilbud.

- Jeg ville være han som satt i morgenkåpa, sov 12 timer hver dag og gjorde absolutt ingen ting. Men jeg begynte å kjede meg.

- Da startet telefonen min å ringe, masse, sa han.

Ubisoft klarte å friste Bleszinski med et originalt fremstøt ment for å sjarmere:

- Jeg fikk sett Paris og besøke Louvre. En mystisk eske fra Ubisoft dukket opp på hotellet – med en mobiltelefon inni. Den hadde bare ett telefonnummer lagret. Jeg følte meg som Liam Neeson i «Taken».

- Vi avtalte et møte, fortalte Bleszinski til G4TV, uten å røpe om han nå har bestemt seg for hvem han skal samarbeide med i fremtiden.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3