- Skaper forvirring å kalle dette for «Mass Effect 4»

Ikke forvent et gjensyn med Shepard.

7. februar 2013 17:16

(PressFire.no): På slutten av fjoråret snakket BioWare for første gang om fortsettelsen i «Mass Effect»-sagaen.

Selskapet røpet da at de har et team i Montreal, Canada som for tiden jobber med svenske DICE sin Frostbite-spillmotor – og at det nye spillet får systemer inspirert av neste «Dragon Age».

Selvsagt er det mange som har lurt på om utviklerne tør å male videre fra «Mass Effect 3»-finalen(e) - hvordan historien blir, og hvem som er ny hovedperson.

Selv om BioWare har vært klare på at det blir noe nytt neste gang, har det vært blandede signaler fra offisielt hold: Noe vil de selvsagt beholde, som en slags grunnstamme, og en del er nødt til å fremstå friskt.

Shepard-trilogien er ferdig

-

Casey Hudson har vært sjefsprodusent for «Mass Effect»-spillene, og skal også ha overoppsynet med det neste.

Han luftet stemningen hos fansen like etter at dette nye spillet formelt ble avslørt i fjor, og lurte da mest på hvordan folk syns kronologien bør være:

- Er du mest interessert i et spill som foregår før trilogien, eller etter? spurte Hudson på Twitter i november i fjor.

Det er nesten to uker siden en BioWare-ansatt uttalte seg om det neste spillet på det offisielle forumet.

Disse uttalelsene fra Chris Priestly i BioWare understreker at det ikke er noe vits i å vente på Shepard.

Mye tyder på at det nye spillet heller ikke vil inkludere et 4-tall i logoen.

Dette skapte en del kommentarer, selv om det er et budskap som også en av spillets produsenter serverte i oktober i fjor.

- Å kalle det neste spillet «Mass Effect 4» eller «ME4», er skadelig for det nye spillet og skaper en hel del forvirring her, skrev Chris Priestly i forumet.

- Vi har allerede sagt at Commander Shepard-trilogien er ferdig, og at det neste ikke spillet ikke vil inkludere ham/henne, avslørte Priestly i forrige måned. 

Sjefen for det nye «Mass Effect», Yanick Roy, så i går behovet for å utdype litt. Samtidig understreker han at det fortsatt er flere måneder til EA og BioWare formelt kommer til å brette ut historien og avsløre detaljene.

- Ikke begrenset til å bare følge ett spor

- Det å betrakte det neste «Mass Effect»-spillet som «Mass Effect 4», indikerer en slags kontinuitet, en lineær evolusjon av spillmekanikk - og historien fra de første tre spillene, skriver Yanick Roy.

- Det betyr likevel ikke at alle valgene og handlingen fra de første tre spillene blir glemt, men dette vil trolig ikke være noe den nye historien vil fokusere på.

Han trekker en sammenligning til det å fortelle en historie gjennom tre akter om første verdenskrig, og samholdet hos noen soldater du får følge tett.

- Bestemmer du deg etterpå for å fortelle en historie om en annen gruppe soldater, under andre verdenskrig, så ville disse spillene ha flere poeng til felles og føles beslektet, skriver Yanick Roy.

- Denne sammenligningen er ikke fantastisk. Men det jeg prøver å si er at «Mass Effect»-universet er så rikt at vi ikke er begrenset til å følge bare ett spor når det gjelder å lage en ny historie.

- Utforsker nye retninger

Roy var også mannen som først snakket om det nye «Mass Effect» i fjor høst. Bortsett fra å fokusere på Frostbite-teknologien, kjent fra «Battlefield» og en del andre EA-spill, sa han da at det ikke er noen grunn til å frykte om du er en av dem som har blitt glad i denne sci-fi-serien.

- Vi ønsker å vise respekt overfor arven som er skapt i løpet av de tre første spillene. Med et punktum satt for trilogien, og gjennom et bytte til en ny spillmotor, utforsker vi nye retninger – både når det gjelder gameplay og historieaspektet.

- Du kan fortsatt forvente at grunnstammen i serien vil være den samme, inkludert forskjellige raser av utenomjordiske, en stor galakse å utforske, og selvsagt: en rik, filmatisk måte å fortelle historier på, sa Yanick Roy, samtidig som det for første gang ble offentliggjort at BioWare er i gang med «Mass Effect»-fortsettelsen.

Etter at de to grunnleggerne av spillstudioet, Dr. Greg Zeschuk og Dr. Ray Muzyka, bestemte seg for å legge opp, kom det antydninger om at mer fra denne serien ville dukke opp.

BioWares Montreal-studio ruster for tiden opp - og skal hyre flere utviklere.

Electronic Arts har foreløpig ikke sagt noe om hvilke plattformer det neste «Mass Effect» utvikles til, eller når de har planlagt en lansering.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3