Har Sony blitt indiespillenes rike onkel?

Omfavner superpopulært spillverktøy.

22. mars 2013 11:20

(PressFire.no): Danskskapte Unity er allerede verdens mest populære spillmotor, og har blitt et uvurderlig verktøy for både små og store spillutviklere.

Etter få år på markedet, har den gått fra et nisjeverktøy til en kraftpakke helt på høyde med det meste på markedet. Det bekreftes av at Sony nå inngår et omfattende samarbeid med danskene.

- Vi gjør Unity-skapte spill lett overførbare til PlayStation 4, PlayStation 3, PlayStation Vita, Playstation Mobile og Sonys fremtidige skytjenester, røper Unity-direktør David Helgason i en uttalelse på PlayStation-bloggen.

- Demokratisk spillutvikling

Et av motorens salgspunkter har vært enkelheten i å overføre spill til nye plattformer. Om du utvikler til Windows, skal det være enkelt å brekke om til andre operativsystemer, konsoller og mobiler.

Siden det er relativt billig og modulært, og man selv kan tilføye eller fjerne funksjonalitet, har det også blitt et yndet verktøy for mindre spillstudio.

- Det er så populært fordi det er basert på tanken om å demokratisere spillutvikling. Det betyr å gjøre så heftige verktøy som mulig tilgjengelig for så mange utviklere som mulig, uavhengig av størrelse, hevder Helgason.

«Dungeonland», «Kentucky Route Zero» og «Escape Plan» er noen omtalte spill som har brukt Unity de siste årene. Kickstarter-braksuksesser som «Wasteland 2» og «Drømmefall Kapitler» utvikles med verktøyet i skrivende stund.

Satsingsområde

Sony satser stadig hardere på mindre spillutgivelser og -studio, noe de brukte mye tid på å bedyre under avsløringen av PlayStation 4.

De har for eksempel fått på plass en eksklusiv avtale med «Braid»-skaperen Jonathan Blow, som skal gi dem et lite forsprang på «The Witness».

I 2009 etablerte japanerne Pub Fund, en øremerking av over 100 millioner kroner til foredling av indiestudio. De endte blant annet opp i «Papo & Yo» og «Joe Danger».

Her i Norge har Unity også fått en stor oppblomstring, blant annet hos Tønsberg-studioet Rock Pocket Games, som bruker verktøyet til flere spill.

I fjor inngikk Nintendo et lignende samarbeid med Unity til sin Wii U-konsoll.

Toppbildet er hentet fra «Wasteland 2», som er utviklet i Unity. Spillet er ikke annonsert til en Sony-plattform, enn så lenge. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3