- Han er mye mer vågal enn meg

Twitter-parodi var én grunn til at designerstjerna Peter Molyneux sa opp.

9. juli 2012 14:59

(PressFire.no): Britiske Peter Molyneux har blitt legendarisk etter å lagd spill som «Dungeon Keeper», «Syndicate» og «Fable». Han har også vært  et populært mål for harselas på grunn av overambisiøse lovnader om sine kommende spill.

Den mest populære spøkefuglen av dem alle er Twitter-brukeren Peter Molydeux, som parodierer designerstjerna ved å kjerne ut pompøse, abstrakte og svulstige spillkonsepter.

Man skulle tro at det gikk briten på nervene, men tvert imot: tullebrukeren skal faktisk ha vært én av grunnene til at Molyneux forlot Microsoft i mars.


Stor tilhenger

- Ja, han var en av årsakene til at jeg dro, skal han ha fortalt de oppmøtte på den nylige indiekonferansen Rezzed, skriver Eurogamer.

- Jeg lo sannsynligvis hardere enn noen andre av fyren. Han kan være så fri, og utforske idéer som å kaste spedbarn i avgrunner. Det var ikke mulig med PR-apparatet til Microsoft, fortsatte han.

Siden avskjeden i vår, har Molyneux blitt med i indiestudioet 22 cans med en kompis. I den anledning fortalte han Eurogamer at han rett og slett følte seg begrenset hos den amerikanske giganten, hvor han var en av spillsjefene.

- Jeg kunne ikke akseptere at det beste jeg har skapt lå bak meg, sa han den gangen.

Om du lurer på bakgrunnen til den hyllede spilldesigneren, kan du lese vår tidligere gjennomgang av hvordan han blant annet har tomatbønner å takke for suksessen sin.

Nytt, «livsendrende» spill

22 Cans utgir sitt første spill, «Curiosity», den 22. august. Det handler rett og slett om å hakke på en diger kube i fellesskap. Målet er å finne ut hva som er inni.

Verktøyene kan oppgrades - mot en slump penger selvsagt. Om du vil være 100 000 ganger mer effektiv enn resten, kan du investere nærmere 500 000 norske kroner i en diamantmeisel.

- Målet er å se hvor langt nysgjerrigheten kan dra noen, fortalte han New Scientist da spillet ble annonsert. For det er kun spilleren med det siste hakket som får se hva som er inni.

Og i kjølvannet av avsløringen, kom selvsagt en av hans grandiose lovnader:

- Hemmeligheten [inni kuben] er så verdifull, og så livsendrende viktig, at jeg tror den kommer til å havne i nyhetene, skal han ha erklært ifølge Eurogamer.

Hans foreløpig siste spill for Microsoft, «Fable: Heroes», var i hvert fall ikke noe høydepunkt for vår anmelder. Kanskje bedres inntrykket med kommende «Fable: The Journey», som utgis i oktober.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3