«Gears of War» på «Toy Story»-kurs

Og nå kan datoen for neste spill være lekket.

28. juni 2012 18:35

(PressFire.no): «Gears of War»-serien ble i fjor høst fullendt som en trilogi, men sagen er likevel ikke omme. Med det kommende «Gears of War: Judgment» tar serien derimot en litt ny retning.

Datoen for spillet kan være ute av sekken: Ifølge CVG kan vi vente spillet i februar neste år.

Rod Fergusson, som er produksjonsleder hos Epic Games, snakker nå ut - ikke først og fremst om hva som er historien i dette spillet, men snarere hvordan de akter å fortelle den. De har nemlig noen nye fortellerteknikker i ermet.

I et videointervju med Game Informer, som du kan se her, røper han at utviklerne har vært på workshop med animasjonsstudioet Pixar, hvor de lærte et og annet av Woody og hans motivasjon gjennom «Toy Story»-filmene. De har tilsynelatende også spilt «Bastion» ...

- Forskjellig for hver gjennomspilling

Det er «Bulletstorm»-studioet People Can Fly som står for utviklingen av «Gears of War: Judgment». Likevel kan du sikkert banne på at moderselskapet Epic, ehm, har en finger med i spillet.

I dette spillet er det ikke Marcus Fenix sine sko du befolker, men dem til en annen gammel kjenning: Damon Baird.

Han har med seg Augustus Cole i sin Kilo Squad. Disse må forklare seg ut av anklager om forræderi, etter å ha opptrådd stikk i strid med ordre.

Handlingen skal utspille seg før hendelsene fra «Gears of War»-trilogien, og vi følger historien gjennom deres forklaringer.

Utviklerne har tidligere fortalt til Joystiq at forskjellige gjennomspillinger kan utarte seg ulikt, ettersom figurene husker ting annerledes avhengig av hvordan du spiller.

Se trailer for «Gears of War: Judgment» nederst i artikkelen!

Vil ikke låse deg fast

- Nå som vi er på «utsiden» og kan se tilbake på trilogien, prøvde vi å tenke ut hva vi kan gjøre annerledes denne gangen, spesielt med tanke på hvordan vi forteller historien, sier Rod Fergusson i intervjuet med Game Informer.

- Spill har blitt mer som lineære opplevelser hvor du går ned en gang, blir låst i en filmsekvens, går ned en ny gang og blir låst i en ny filmsekvens, sier han, og bemerker at det er nettopp dette de ikke vil gjøre.

Derfor bestemte de seg for å tenke nytt, med det målet å integrere historien inn i de forskjellige områdene og nivåene snarere enn stadig å låse fast spilleren.

«Bastionesque» fortelling?

Ikke minst får vi denne gangen høre figurenes stemmer, tanker og perspektiver underveis, i form av deres vitneforklaringer. Disse følger med handlingen etter hvert som den utfolder seg, i stedet for å bryte den opp:

- Når du er i kampens hete og svetter på hendene, ville vi ikke ha øyeblikk hvor du legger fra deg kontrolleren og ser et filmklipp, sier Fergusson.

Han forklarer at denne fortellerteknikken åpner for spennende nye muligheter:

- Om du ser noen dark wretches og skyter dem, så sier kanskje Baird at «vi var sjokkerte over å finne dark wretches i byen». Det åpner for at vi kan leke med narrasjonen, sier Fergusson.

Dette er en fortellerteknikk vi kjenner fra indieperlen «Bastion», hvor fortellerstemmen uhøytidelig bemerker så å si alt du gjør. Fergusson nevner dette spillet spesifikt, men bemerker at teknikken ikke vil bli brukt helt på samme måte, eller i like stor grad, i «Judgment».

Lærte motivasjon av Pixar

Fergusson mener at i og med at filmklippene i tidligere «Gears of War»-spill stort sett har involvert store doser kuleregn og eksplosjoner, har ikke spilleren fått med seg mye av historien eller motivasjonen til figurene.

Med den nye narrasjonen tror han at det blir mer naturlig å minne spilleren på hva som skjer, og hvorfor.

For å få tak på dette, har de altså hatt besøk av noen som virkelig kan skilte med spisskompetanse. Nemlig Pixar, studioet bak animasjonsfilmer som «Toy Story», «Oppdrag Nemo», «De utrolige» og «Wall·E».

De har lært om hvordan de går frem med å fortelle historiene sine hos Pixar – hvordan de bruker storyboards, hvordan de viser hva figurene er redd for og hva de elsker, og hva som er deres motivasjon.

- Vi fikk se enkle ting som hvordan Woody sin motivasjon gjennom alle tre «Toy Story»-filmene handler om frykten for å bli etterlatt, sier Fergusson, og fortsetter:

- Det får oss til å tenke på vår egen serie – hva er disse menneskenes motivasjon, og hvordan kan vi forsterke og bruke det for å fortelle vår historie?

«Gears of War: Judgment» kommer til Xbox 360 i 2013, etter ryktene i februar.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3